E.ON sænker priser på opladning med op til 50 %
Benytter du ofte offentlige ladestandere, når elbilen skal oplades? Så frister E.ON nu med op til 50 procent rabat.
Se også: Guide til billig opladning af elbil hjemme
E.ON tester dynamisk pris på opladning
Som noget nyt tester E.ON nu dynamisk prissætning på en række ladestandere i hovedstadsområdet. Men hvad betyder det egentlig?
Kort fortalt betyder det, at man på nogle tider af dågnet kan opnå meget lavere priser på opladning af elbil. Dynamisk prissætning betyder, at omkostningerne ved opladning ændrer sig baseret på ting som efterspørgsel, elpriser og lokal brug.
Dermed kan opladning for eksempel være billigere om natten, når efterspørgslen på strøm er lav, eller i perioder, hvor kraftig blæst sætter gang i vindmøllerne og får elprisen til at falde.
“Dynamisk prissætning kan give betydelige besparelser for dem, der ønsker at tilpasse sig døgnets svingende elpriser. Mange med private ladestandere har på den baggrund længe kunne sparet penge ved at lade om natten, så vi er glade for, at det samme nu bliver muligt ved brug af offentligt tilgængelige ladestandere,” fortæller Anders Krag, som er administrerende direktør for E.ON Drive Infrastructure i Danmark.
Se også: Sammenlign elbiler med hurtig opladning
Spar op til 50 procent på opladningen
E.ON oplyser, at der er op til 50 procent at spare på strøm til elbilen, hvis man oplader på “de rigtige” tidspunkter.
Tager man et kig ind hos en af de 53 ladestandere i hovedstadsområdet, der er omfattet af dynamisk prissætning ser det således ud:
- Klokken 0-6: 2,48 kroner per kW (50 procent rabat)
- Klokken 6-10: 4,95 kroner per kW
- Klokken 10-15: 2,48 kroner per kW (50 procent rabat)
- Klokken 0-6: 4,95 kroner per kW
- Klokken 22-24: 2,48 kroner per kW (50 procent rabat)
Der er altså god grund til at vente med at lade elbilen op, hvis man kan vente med det til mellem klokken 0-6, 10-15 og 22-24.
Grøn strøm til elbilen
Den dynamiske prissætning vil også give andre fordele, fortæller E.ON. Med en lavere pris på opladning når strømmen er grøn er godt for miljøet. Og det giver jo rigtig god mening, når det nu er en elbil man kører i
Dertil forventes det at kunne lette presset på ladestandere, da det vil fordele udnyttelsen af opladerne mere jævnt over dagen.
Testen med dynamiske prissætning på de 53 ladestandere i Hovedstanden fortsætter resten af 2023. Hvad der skal ske herefter oplyser E.ON endnu ikke.
Se også: Sådan vælger du den billigste ladeløsning til elbilen