IAA Mobility bilmesse: Se de kommende elbiler

BMW, Volkswagen, Hyundai, Audi, Mercedes-Benz og andre bilmærker gør klar til at vise deres seneste elbiler frem på en af verdens største bilmesser.

IAA Mobility bilmesse: Se de kommende elbiler

Bilmessen IAA Mobility i München har endnu en gang sat scenen for fremtidens bilmarked. Vi giver dig et overblik over nogle af de mest spændende kommende elbiler, som har fået debut på Europas største bilmesse.

Se hvilke kommende elbiler du kan forvente de næste år og hvordan elbilerne i en nær fremtid forbedres.

OBS. IAA Mobility er stadig i fuld gang og flere lanceringer kan være på vej. Vi holder artiklen opdateret med seneste nyt derfra.

Se også: Sammenlign alle elbiler på pris og kvalitet

Nye elbiler vist frem på IAA Mobility 2025

IAA Mobility, også kendt som München Auto Show, fandt sted fra 9. september til 14. september 2025. Her har store bilmærker som Audi, BMW, Hyundai, Mercedes-Benz, Porsche, Skoda, Volkswagen og mange andre nyere navne i elbilbranchen vist deres nye elbilnyheder frem.

Se de mest ventede kommende elbiler, som er blevet vist frem på IAA Mobility 2025.

Næste års SUV’er

Se næste års SUV’er, som er vist frem på IAA Mobility 2025:

BMW iX3

Ny BMW iX3

En af de største nyheder er den nye BMW iX3, som er BMW’s måske vigtigste elbil til dato. Den nye iX3 hører til næste generation af elbiler fra BMW, også kaldt Neue Klasse.

BMW iX3 har en rækkevidde på op til 805 km, et 800 volt batterisystem med opladning fra 10-80 % på 21 minutter, et helt nyt design og helt nyt infotainmentsystem.

Med det enorme batteri og den lynhurtige opladning er BMW’s nye SUV helt med i front, når det gælder de teknologiske specifikationer. Prisen på 649.900 kr. er dog i den høje ende, men en billigere model med baghjulstræk skulle være på vej. Denne variant har vi højere forventninger til end introduktionsmodellen.

Se også: Ny BMW iX3 med 805 km rækkevidde

Mercedes-Benz GLC EQ

Mercedes-Benz GLC EQ

En af de største nyheder kom fra Mercedes-Benz med afsløringen af elektriske GLC with EQ Technology – afløseren til den nu udgåede EQC.

Mercedes-Benz GLC EQ har 800 volt teknologi og dermed meget hurtig opladning med en ladeeffekt på op til 400 kW. 10 minutters opladning tilfører hele 303 km strøm.

GLC EQ er også udstyret med to-trins gearkasse, som optimerer effektiviteten og giver SUV’en en lang rækkevidde på op til 713 km.

Den kommer også med Mercedes’ nye infotainmentsystem MB.OS., der er både hurtigere, mere brugervenligt og ser mere moderne ud.

Den nye GLC er en direkte konkurrent til den nye BMW iX3.

Prisen forventer vi lander på omkring 600.000 kr.. Bilen går i produktion i starten af 2026.

Se også: Så vigtig er den nye GLC EQ for Mercedes

Skoda Epiq

Skoda Epiq

En af tidens absolut mest ventede elbiler er Skodas Epiq, som er vist frem i sin endelige form på den tyske biludstilling. Skoda Epiq skal konkurrere mod nogle af markedets billigste elbiler.

Epiq er en lille elbil på 4,1 meter med et SUV-design, som overrasker på rummelighed. Skoda oplyser, at Epiq byder på fem siddepladser og et bagagerum på 475 liter, der vil være blandt de største i klassen.

Epiq forventes at få batteristørrelser på 38 og 56 kWh, hvor sidstnævnte giver en rækkevidde på op til 425 km.

Skoda Epiq forventes at få en pris lige under 200.000 kr.

Se også: Rygter, specifikationer og forventet pris på Skoda Epiq

Volkswagen ID. Cross

Volkswagen har vist elbilen ID. Cross frem, som er en lille SUV i bybilklassen – indtil videre som en prototype.

Med en længde på 4.160 mm matcher den den nuværende VW T-Cross i størrelse, som netop er den bil skal erstatte.

ID. Cross byder på 155 kW (211 hk) og op til 420 km rækkevidde (WLTP). Designet følger Volkswagens nye “Pure Positive”-designfilosofi med fokus på enkelhed, sympati og tidløshed.

Bagagerummet skulle i den færdige model blive på 450 liter samt et frunk på 25 liter. Den vil kunne trække 1.200 kg på krogen.

Prisen på Volkswagen ID. Cross forventer vi at starter ved 220.000 kr.

Se også: Rygter, specifikationer og forventet pris på Volkswagen ID. Cross

AITO 5

AITO 5

Det kinesiske bilmærke AITO, der er en del af Seres Group, og som gerne vil være et alternativ til premium bilmærker som Audi, BMW og Mercedes-Benz. AITO viser sin første globale elbilmodel frem, AITO 5, som er en SUV i den store mellemklasse.

AITO 5 vil blandt andet have et 83 kWh batteri med 600 km rækkevidde, ultra hurtig opladning, sporty køredynamik og ikke mindst en high-tech kabine med en overflod af skærme og brug af ny teknologi, kombineret med minimalitisk design.

Prisen på AITO 5 forventer vi starter ved 600.000 kr.

Leapmotor B10

Leapmotor B10

Leapmotor B10 er en SUV i mellemklassen, som er bekræftet kommer til Danmark allerede i november.

Leapmotor B10 har som mål at udfordre konkurrenterne på, hvor meget elbil man får for pengene i form af plads og udstyr.

Der er endnu ikke en pris på Leapmotor B10, men vi forventer den vil koste fra ca. 200.000 kr.

Leapmotor B10 vil friste danskerne med en rækkevidde op til 434 km, panoramasoltag, stor udstyrspakke og høj sikkerhed til en “skarp pris”.

Leapmotor B10 forventes lanceret i Danmark i november 2025.

Aion V

AION V

AION er et nyt kinesisk bilmærke i Europa, der på IAA Mobility har lanceret AION V, som er en SUV i mellemklassen.

AION V kører op til 510 km på en opladning (WLTP) og kan hurtigoplades fra 10 til 80 % på kun 24 minutter.

AION V har opnået fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest og er udstyret med et unikt batteri, hvor sikkerheden er forbedret.

Kabinen byder på avancerede førerassistentsystemer, et intelligent infotainmentsystem og høj komfort med god plads takket være den lange akselafstand på 2.775 mm.

AION har ikke afsløret planer om en dansk lancering af deres elbiler. Vi forventer, at en AION V vil kunne få en pris fra omkring 250.000 kr.

Næste års hatchbacks

Se næste års hatchbacks, som er vist frem på IAA Mobility 2025:

Cupra Raval

Cupra Raval

Cupra viste kommende Raval frem – desværre kun i en camoufleret udgave. Den er en lille bybil med et aggressivt og sporty design, der forventes at koste lige under 200.000 kr.

Cupra Raval er baseret på samme platform (MEB Small-platformen) som den kommende Volkswagen ID. Polo og forventes at blive den mindste og billigste elbil fra Cupra.

Når den lanceres i 2026, ventes den at få en rækkevidde på op til 440 km. Batteripakken forventes at komme i to størrelser: 38 og 56 kWh.

Cupra lover en ydeevne på 166 kW (222 hk), som giver den lille sporty elbil en accelerationstid fra 0-100 km/t på 6,9 sekunder. Der kommer senere en Raval VZ-variant med en ydeevne på 250 kW (340 hk).

Cupra Raval designes, udvikles og produceres i Spanien.

Se også: Cupras billigste elbil får det svært

Hyundai Concept Three

Hyundai Concept THREE

Hyundai viste en ikke-færdig elbil frem, en såkaldt konceptbil, under navnet Concept THREE. Det er denne model, som forventes at blive til Hyundai Ioniq 3.

Hyundai Ioniq 3 forventer vi bliver en prisbillig hatchback i bybil-klassen til en pris omkring 200.000 kr.

Hyundai har endnu ikke afsløret specifikationer på den kommende bil, men vi forventert, at den får Hyundais kommende opgraderede infotainmentsystem med Android Automotive.

Hyundai Ioniq 3 forventes lanceret sidst i 2026.

Se også: Hyundai viser IONIQ 3 som konceptbil

Volkswagen ID. Polo

Volkswagen ID.2all

En af de vigtigste lanceringer på messen var Volkswagens ID. Polo, der bliver deres billigste elbil i maj 2026, med en pris fra lidt under 200.000 kr.

Med en længde på cirka 4 meter bliver ID. Polo en elbil i bybil-klassen af typen hatchback.

Volkswagen har ikke afsløret specifikationer endnu, men vi forventer den får en rækkevidde op til 450 kilometer og lynopladning på 25 minutter. Basismodellen forventes dog at have et mindre batteri og en lavere rækkevidde.

Bagagerummet skulle blive på 440 liter, som kan udvides til 1.330 liter med bagsæderne lagt ned.

Prisen på Volkswagen ID.2 forventes at starte under 200.000 kr.

Se også: Rygter, specifikationer og forventet pris på Volkswagen ID.Polo

Leapmotor B05

Leapmotor B05

Leapmotor, som kommer til Danmark i november, løftede sløret for en hatchback, som skal konkurrere mod Volkswagen ID.3 og andre populære elbiler af denne type.

Der er endnu ikke nogle informationer om rækkevidde og opladning, men bilen måler 4.430 mm i længden, 1.880 mm i bredden og 1.520 mm i højden og har en akselafstand på 2.735 mm, hvilket fortæller os, at den bliver en ganske rummelig hatchback.

Leapmotor B05 bliver prismæssigt svær for konkurrenterne at hamle op med. Vores forventning er, at den lander på cirka 200.000 kr.

Næste års coupéer

Se næste års coupéer, som er vist frem på IAA Mobility 2025:

Audi e-tron sports concept

Audi Concept C er en prototype, der viser Audis kommende designsprog. Her er udpræget minimalisme og en radikalt ændret front, ligesom interiøret er helt anderledes, end hvad vi plejer at se fra Audi.

Her er også fokus på lav luftmodstand, så nye, strømlinede elbiler fra Audi tyder på kommende elbiler med lang rækkevidde.

Selv om designet deler vandene, har Audi stærkt brug for et mere vovet design, der får bilerne til at skille sig mere ud fra mængden – ikke mindst Volkswagen-koncernens øvrige elbiler. Netop det bliver tilfældet med det nye designsprog.

Det er uvist, hvornår Audi implementerer det nye designsprog i sine produktionsbiler.

Se også: Din næste Audi får helt nyt design

Næste års stationcars

Se næste års stationcars, som er vist frem på IAA Mobility 2025:

Skoda Vision O

Skoda Vision O

Skoda er på vej med deres første stationcar som elbil, som kan gå under navnet Octavia Combi, formentlig vil koste tættere på de 300.000 end de 400.000 kr.

Der er ikke mange informationer om bilen endnu, men den vil have Skoda nye Tech Dech-frontdesign, en længde på 4,7 meter og et stort bagagerum på 650 liter.

Den bliver en konkurrent til Volkswagen ID.7 Tourer.

Indtil videre er bilen blot en prototype og forventes tidligst klar i 2028.

Se også: Rygter, specifikationer og forventet pris på Škoda Vision O

Næste års sedaner

Se næste års sedaner, som er vist frem på IAA Mobility 2025:

Mercedes-AMG GT XX

CONCEPT AMG GT XX

Mercedes stiller op i München med både det fornuftige valg og det vilde blikfang. På den ene side er der SUV’en GLC, som mange kender. På den anden side præsenterede Mercedes deres helt nye el-sportsvogn: Mercedes-AMG GT XX.

Det er den første AMG-elbil bygget helt fra bunden – og den går direkte efter at udfordre Porsche Taycan. Med tre avancerede elmotorer yder den hele 1.341 hk, hvilket sender bilen fra 0 til 100 km/t på under 3 sekunder og helt op til 360 km/t.

Et specialbygget 114 kWh-batteri giver både lang rækkevidde og lynhurtig opladning med op til 1.000 kW.

Læs mere om Mercedes-AMG AMG GT XX

Polestar 5

Polestar 5

Polestar brugt bilmessen til at lancere deres Polestar 5, som er deres hidtil mest luksuriøse elbilmodel, til en pris fra 1.150.000 kr.

Polestar 5 er en stor og rummelig sedan med sportslige køreegenskaber – Polestar kalder den selv for en GT (Grand Tourer).

Blandt andet byder Polestar 5 på en 800 volt arkitektur, der forbedret effektiviten og opladningshastigheden. Det betyder, at Polestar 5 med et 106 kWh batteri kører op til 670 km på en opladning.

En omgang lynopladning fra 10-80 % er overstået på ned til 22 minutter med en maksimal effekt på 350 kW.

Ydeevnen er der heller ikke sparet på, for topmodellen har imponerende 650 kW (884 hk) og 1.015 Nm. Det får modellen til at nå 0-100 km/t på 3,2 sekunder og topfarten er 250 km/t.

Polestar 5 er en konkurrent til elbiler som Porsche Taycan, Audi S6 Sportback e-tron, Mercedes-AMG EQE og Audi e-tron GT.

Se også: Rygter, specifikationer og forventet pris på Polestar 5

Ny teknologi lanceret på IAA Mobility

IAA Mobility bilmessen bød ikke kun på nye flotte elbile, men også på ny elbilteknologi, som kan give bedre elbiler. Herunder tager vi et kig på de vigtigste nye teknologier, som blev vist frem.

Mercedes 1.000 kW lynopladning

Mercedes-Benz fremviste en ny lynladeteknologi, hvor der på kun fire minutter kan lades til 500 km kørsel.

Med konceptbilen AMG GT XX og en specialudviklet lynlader har de opnået en ladestyrke på over 1.000 kW.

Under en test på en prototype-ladestation nåede bilen 1.041 kW blot et halvt sekund efter, opladningen begyndte – og holdt sig over 1.000 kW i mere end to minutter.

I praksis betyder det, at der vil kunne oplades 125 km rækkevidde på ét minut og 500 km på fire minutter.

Læs mere om Mercedes’ kommende lynopladning her

Solid state-batteri fra Rimac

Kroatiske Rimac præsenterede et solid-state-batteri, der kan lynlade fra 10 til 80 procent på under syv minutter og ventes på markedet om blot to år.

Det nye batteri lover hurtigere opladning, længere rækkevidde samt en øget holdbarhed. Et eksempel på dette er, at de vil kunne oplades på få minutter. Rimac selv siger, at 10-80 % kun tager 6,5 minutter.

Batteriet har en kapacitet på 100 kWh og energitæthed på 260 Wh/kg, som er tæt på en fordobling i forhold til de mest almindelig batterier i elbiler i dag.

Rimac planlægger at sælge sit nye solid-state-batteri til andre bilproducenter – en teknologi, der kan få stor betydning for det europæiske elbilmarked.

Læs mere om Rimacs solid state-batteri her

Opgraderet batteri fra Volkswagen

Volkswagen fremviste et nye elbilbatteri, som vil være at finde i elbiler fra næste år. Den nye batteri forbedrer ikke rækkevidde, men er billigere og lettere at reparere.

Det nye batteri får debut i de kommende små elbiler Volkswagen ID. Polo,  Skoda Epiq og Cupra Raval, som lanceres til næste år.

Læs mere om Volkswagens nye elbilbatteri her

BMW håndfri kørsel

BMW har, i samarbejde med Qualcomm, lanceret et nyt førerassistentsystem, Snapdragon Ride Pilot, som tillader føreren at køre håndfrit på godkendte motorveje.

Førerassistentsystemet anvender helt nye softwareløsninger, herunder AI, og er udviklet i fællesskab med BMW for at leve op til de højeste sikkerhedsstandarder.

Teknologien får i 2026 debut i BMW’s nye SUV, iX3, som netop er introduceret i Danmark.

Læs mere om BMW’s håndfri kørsel her

Porsche trådløs opladning af elbil

Porsche har lanceret trådløs opladning til elbiler, i første omgang til den kommende Cayenne.

Løsningen, kaldet Porsche Wireless Charger (PWC), leverer op til 11 kW og fungerer i alt fra hård frost til sommervarme – uden problemer med blade, sne eller snavs.

Systemet er designet til at være enkelt i brug: Bilens kamera og display guider føreren ind på pladen, hvorefter luftundervognen sænker bilen, og opladningen starter automatisk.

Læs mere om Porsche trådløs opladning her

Mange flere kommende elbiler

Ovenstående er et bud på nogle af bilproducenterne vigtigste nye elbiler, som vises frem på bilmessen IAA Mobilty i september, men der er mange flere elbiler på vej.

Se alle kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027 her.

Vi anbefaler:
Derfor skal du vælge elbil fra Hyundai
Billig og let opladning hjemme med TakeCharge
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Test og anmeldelser af elbiler
Tal om elbiler – statistik og salgstal i Danmark
Bedste store elbil til familien under 300.000 kr.