Nye Tesla-batterier med længere rækkevidde og levetid

Tesla har introduceret nye batterier i sine Long Range- og Performance-modeller, der tåler en ladegrænse på 90 %, og som taber kapacitet over tid fire gange langsommere end tidligere.

Nye Tesla-batterier med længere rækkevidde og levetid

Udviklingen af ny batteriteknologi går rasende hurtigt for tiden. Tesla forsøger at følge med introduktionen af nye og bedre batterier med længere rækkevidde og levetid.

De nye elbilbatterier er til gavn for Tesla-ejere, som får ekstra rækkevidde i dagligdagen – både her og nu og over tid.

Læs mere om forbedringerne i Teslas nye NMC-batterier og se fordele og ulemper ved de forskellige batteriteknologier.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Tesla hæver ladegrænsen: Nye batterier tåler 90 % opladning

Tesla introducerer en ny generation af litium-nikkel-mangan-batterier (NMC), som er mere holdbare end tidligere versioner. Ifølge Teslas tekniske direktør Lars Moravy betyder forbedringen, at Tesla nu anbefaler en ladegrænse i dagligdagen på 90 procent mod tidligere 80 procent.

Dermed bliver Teslas Long Range- og Performance-modeller mere anvendelige i dagligdagen og nærmer sig bekvemmeligheden ved LFP-batterier, der tåler 100 procent opladning uden nævneværdig degradering over tid.

Den tekniske forklaring findes i en ny patentansøgning, hvor Tesla beskriver en såkaldt “cathode doping”-proces, hvor små mængder metal tilsættes katodematerialet. Dette reducerer kapacitetstabet over tid fra omkring 20 procent til under 5 procent. Resultatet er en fire gange langsommere degradering og væsentligt længere levetid.

Se også: Se garantien på alle elbiler i Danmark

Tesla-ejere får mere rækkevidde og længere batterilevetid

For Tesla-ejere betyder de forbedrede NMC-batterier flere kilometer til rådighed i hverdagen, mindre bekymring for batteriets tilstand og øget værdi i bilens levetid.

Med en anbefalet ladegrænse på 90 procent i stedet for 80 procent i NMC-batterierne får man kort sagt mere rækkevidde tilgængelig i hverdagen. Samtidig holder batterierne kapaciteten bedre over tid, hvilket giver lavere degradering og højere gensalgsværdi. For ejerne betyder det både flere kilometer pr. opladning og større tryghed i bilens levetid.

Tag for eksempel Tesla Model 3 Baghjulstræk med en WLTP-rækkevidde på 702 km. Holder du batteriniveauet inden for 10 til 80 procent, har du reelt kun 70 procent (491 km) af kapaciteten til rådighed. Med den hævede ladegrænse er 80 procent af batterikapaciteten nu tilgængelig i dagligdagen svarende til 562 km. Det er en forøgelse på 14,5 procent.

For Tesla er bedre batterier et vigtigt salgsargument i en tid, hvor salget ligger et godt stykke under sidste års niveau, og konkurrenter presser på med hurtigere opladning og nye teknologier. Senest er de første biler med semi solid state-batteri kommet i Kina, og herhjemme tilbyder blandt andet Xpeng, Zeekr, Lotus, Kia og Hyundai væsentligt hurtigere opladning end Tesla.

Nye innovationer på batterifronten, som giver kunderne en mærkbar forbedring i dagligdagen, kan derfor hjælpe Tesla med at forsvare sin position som Europas bedst sælgende elbilproducent.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Perspektivering

Der findes efterhånden mange typer batterier til elbiler. Spørgsmålet er, hvilken type elbilbatteri der er bedst. Bliv klogere på de forskellige batterityper og læs om fordele og ulemper.

Vi anbefaler:
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Sådan passer du bedst på elbilens batteri