Ny lov skal begrænse elbilers acceleration

Kina vil i sikkerhedens tegn begrænse elbilers voldsomme acceleration til fem sekunder. Kommer en lignende lov til Danmark, vil det påvirke 40 procent af elbilmodellerne.

Ny lov skal begrænse elbilers acceleration

Elbiler udmærker sig ved at have en lynhurtig acceleration – selv billige elbiler kan accelerere overraskende hurtigt. Tilsyneladende også for hurtigt.

De kinesiske myndigheder har derfor foreslået en ny lov, der kræver, at alle elbiler automatisk skal accelerere langsommere, hver gang bilen tændes.

Se også: Se alle kendte kommende elbiler

0-100 km/t begrænses til fem sekunder

Efter hver opstart skal bilerne anvende en begrænset accelerationen fra 0 til 100 km/t på mindst fem sekunder – også selv om bilen er i stand til mere. Først når føreren aktivt vælger en “performance-tilstand”, kan bilen accelerere hurtigere.

Forslaget indgår i en større sikkerhedspakke, der også kan begrænse pludselige pedaltryk og hurtige hastighedsskift.

Begrænsningen sker altså efter samme princip, som når biler i EU automatisk bimler og bamler ved den mindske hastighedsoverskridelse, indtil brugeren overskriver advarslerne. Ved næste opstart er lydene tilbage, og i Kina skal begrænsningen for accelerationer på samme måde genaktiveres ved hver opstart.

Kan ramme mange danske elbilejere

Hvis denne type regulering breder sig globalt (og det kan man sagtens forestille sig), kan det få betydning for tusindvis af danske bilejere.

I Danmark kan 65 ud af 162 elbiler (40 procent) fås i varianter, der kan accelerere fra 0-100 km/t på under fem sekunder.

Sker der en tilsvarende regulering herhjemme i Danmark eller i hele EU, risikerer danske bilister altså at få forringet muligheden for at igangsætte lynhurtigt.

Se også: Elbiler med hurtigst acceleration

Forbud kan skabe vrede hos mange

Et forbud, der begrænser accelerationen i elbiler, kan sagtens ske bagudrettet, da det vil ske via en softwareopdatering. At begrænse ydelsen automatisk vil dog uden tvivl skabe frustration og vrede hos mange bilejere.

Teknisk set giver ideen mening som en sikkerhedsforanstaltning, men i praksis vil den formentlig blive opfattet som en klar forringelse af bilens kerneoplevelse.

Mange vælger netop en højtydende elbil for dens eksplosive acceleration – ikke for at åbne en menu hver gang, bilen tændes, før man kan udnytte dens fulde potentiale. Og hvis 40 procent af modellerne i Danmark bliver påvirket af en sådan regulering, vil modstanden sandsynligvis være temmelig massiv.

De hurtigste elbiler i Danmark

Kan du godt lide høj fart og hurtige accelerationer? Så er der som bekendt rigtig mange elbiler at vælge mellem.

Se alle elbiler med højest topfart og hurtigst acceleration.

Se også: Nyheder om elbiler