Hyundai: Elbiler skal oplade på 3 minutter
Det skal ifølge Hyundai være lige så hurtigt at oplade elbilen som at tanke en benzin- eller dieselbil. Hyundai får dog svært ved at vinde det kapløb.
Se også: Alle elbiler fra Hyundai
Hyundai drømmer om en ladetid på 3 minutter
Over for Auto Express oplyser Tyrone Johnson, der er chef for Hyundais nye europæiske udviklingscenter, at den sydkoreanske bilmærke har et ambitiøst mål om at reducere elbilers ladetid til kun tre minutter.
“Kunderne forventer, at det tager tre minutter at tanke en bil, ligesom det gør med en forbrændingsmotor. Det er måske mere en opfattelse end virkelighed, men de bekymrer sig om rækkeviddeangst og om, hvorvidt de pludselig får brug for at køre 320 km. Målet er at nå samme hastighed som forbrændingsbiler,” siger Tyrone Johnson.
Ifølget mediet arbejder Hyundai nu på 400 kW ladeteknologi, hvilket kan bringe ladetiden et godt stykke ned under den nuværende ladetid – måske i bedste fald en halvering. Men en ladetid på tre minutter kommer ikke til at kunne lade sig gøre med kun 400 kW.
I dag har Hyundais elbiler en ladetid fra 10 til 80 procent på ned til 18 minutter. I Ioniq 9 foregår opladningen med en ladeeffekt på op til 250 kW.
Se også: Sammenlign elbilers priser og bedømmelser
Overhalet af kineserne og tyskerne
Vi er formentlig stadig nogle år fra en virkelighed, hvor elbiler vitterligt kan oplades lige så hurtigt, som man tanker en benzin- eller dieselbil. Og når vi når dertil, er det mere sandsynligt, at det bliver en kinesisk bilproducent, der når den milepæl. Det har i hvert fald i 2025 været de kinesiske bilproducenter, der har skubbet barren for opladning af elbiler.
Kinesiske BYD har for eksempel opnået en ladetid på 5 minutter fra 13 til 60 procent, men det krævede en maksimal ladeeffekt på 1.000 kW. Zeekr har opnået opladning fra 10 til 80 procent på kun 7 minutter med en ladeeffekt på op til 1.140 kW.
Senest har kinesiske Donfeng afsløret en ny elbilplatform, der understøtter op til 2.000 kW opladning, og som kan tilføre 450 km opladning (CLTC) på bare fem minutter.
Hyundai var blandt de første til at tage 800 volt batteriteknologi til sig med introduktionen af Ioniq 5 i 2021. I årene efter var elbilen blandt de hurtigste til at lade op, men i 2025 er elbilen blevet overhalet inden om både af kinesiske bilmærker og af BMW og Mercedes-Benz, som har introduceret 400 kW opladning i sine nyeste elbiler.
Se også: Test og anmeldelser af elbilers rækkevidde
Disse elbiler oplader hurtigst
Vil du se, hvilke elbiler der oplader hurtigst? I dag er det Xpeng med elbilerne G6 og G9, der er hurtigst: 0-80 procent er klaret på kun 12 minutter. Se alle elbilers ladehastighed.
Vi anbefaler:
Disse elbiler kommer i 2025, 2026 og 2027
Her er de billigste elbiler i Danmark lige nu
Se priser på elbiler fra Hyundai i Danmark