Microsoft skifter strategi med sine Lumia-smartphones
Microsoft vil gøre rivalen Apple efter ved at skifte strategi for sine smartphones. Sådan lyder det fra Bloomberg, hvor en anonym kilde fra Microsoft kaster lys over planerne for salget af Lumia-telefonerne.
I løbet af det seneste halve år har Microsoft, lige som traditionen er hos mange andre producenter, spyttet intet mindre end 14 forskellige Lumia-smartphones ud på markedet, men den strategi ophører snart.
Læs også: Windows Phone er sikrere end iOS og Android
I stedet følger Microsoft en strategi, der mere hører Apple til. Som led i en nedskæring på 7.800 stillinger vil Microsoft kun lancere 1-2 produkter om året, men dog i tre forskellige kategorier: flagskibe, forretningsmæssige og valuta for pengene. Det betyder, at du kan forvente op til 6 Lumia-smartphones om året fremover, hvor der bliver sat væsentligt mere fokus på de færre produkter, som porteføljen vil bestå af.
Det fremgår endnu ikke, hvornår den nye strategi træder i kræft, men med en Windows 10-lancering og to rygtede topmodeller lige om hjørnet tegner det ikke til at blive før næste år skydes i gang.
Læs også: Sony og Microsoft ryger ud blandt de 10 største producenter
Om dette er løsningen på at få vendt Microsofts minimale markedsandel i 2014 på kun 2,7 til bedre, er svært at spå om. Det vil under alle omstændigheder vise sig, når og hvis strategien træder i kræft, som det forlyder.