Virker E-mærket in real life? Vi har testet det
Nogle gange sidder man bare og bander og svovler over en butik, og dette er også en af den slags skrækhistorier, som man normalt læser om i Ekstra Bladet. Altså den slags historier, hvor en forbruger er kommet i klemme, og hvor en stor dansk detailkæde bliver hængt til tørre.
Normalt er den slags historier ikke noget vi beskæftiger os intensivt med på Mobilsiden.dk, men denne gang var det desværre artiklens journalist, der havde den uheldige oplevelse. Det gør ikke sagen mere spændende, men det gør det muligt at følge sagen på tætteste hold.
Julen er snart over os, og nu skal der shoppes igennem, så den danske økonomi kommer på fode igen. Det blev derfor bestemt, at kæresten skulle have et Apple TV i julegave.
Medieafspilleren er unægteligt den mest simple medieafspiller til Netflix med stor WAF (Woman Approval Factor), og derfor det oplagte valg.
Turen gik til Elgiganten.dk der havde Apple TV på tilbud. Normalt koster produktet 849 kroner i stort set alle butikker, også Apples egen webbutik, så en tilbudspris på 739 kroner inklusiv forsendelse, lød som et rigtigt godt tilbud. Og her startede problemerne så.
Pludselig steg prisen 100 kroner
På forsiden af Elgiganten stod det omtalte produkt til 739 kroner inkl. forsendelse.
Der blev straks trykket på indkøbsknappen, og Apple TV røg i indkøbskurven. Så gik turen til den virtuelle kasse, men da der skulle indtastes kortnummer på VISA kortet skete der noget meget underligt. Prisen skiftede pludselig til 839 kroner, hvilket var 100 kroner mere end tilbuddet lød på.
“Det må da være en fejl”, tænkte jeg og slettede varen i kurven. Tilbage på forsiden stod stadigvæk 739 kroner. Igen blev den lagt i den virtuelle indkøbskurv. Men så snart varen var tilføjet, så skiftede prisen igen til 839 kroner – og nu var varen pludselig heller ikke længere på lager.
Kontaktede supporten
Så var gode råd dyre og varen blev endnu engang slettet i indkøbskurven, hvorefter Elgigantens chatsupport blev kontaktet.
Chatsupporten kunne så oplyse, at der ikke var flere Apple TV på lager, og at prisen nu lød på 839 kroner. Men på forsiden stod varen fortsat til 739 kroner, og der stod højt og tydelig at der var over 100 stk. på lager, hvilket jeg gjorde opmærksom på.
Ifølge chatsupporten så måtte det skyldes, at jeg havde nogle gamle cookies til at ligge på min computer. Det var en af de bedre undskyldninger jeg har hørt, men jeg checkede straks Elgiganten.dks forside i en anden browser med “privat browsing” slået til.
Forsiden tonede frem på skærmen, og Apple medieafspiller stod som værende på lager til 739 kroner.
Ingen hjælp hos chatsupporten
Men hvad gør man så? Chatsupporten kunne desværre ikke gøre noget udover at beklage. Så hvordan skulle jeg så kunne købe det annoncerede produkt? Skulle jeg virkelig bide i det sure æble og betale mere for produktet andetsteds?
Det blev nu en principsag, for hvis en butik annoncerer med en pris, så forventer jeg som forbruger også, at butikken leverer varen til denne pris.
Elgiganten.dk er, som så mange andre danske e-handels butikker, E-mærket, og E-mærket tilbyder gratis juridisk bistand for at løse sager mellem kunder og E-mærkede butikker.
Virker E-mærket?
Jeg har personligt aldrig nogensinde været fan af en E-mærket, som “uvildig” mægler. E-mærkets drift er nemlig betalt af de butikker, der bærer E-mærket. Hvordan kan man være uvildig, hvis man er købt og betalt af den ene part?
Men for 100 kroner så gad jeg ikke sætte himmel og hav i bevægelse, så den lette vej blev valgt; Jeg kontaktede E-mærkets juridiske afdeling per e-mail og beskrev min klagesag.
Og her slutter artiklens første del med noget af en cliff-hanger; Vil E-mærket hjælpe mig? Vil Elgiganten sælge mig det Apple TV, som de annoncerede med? Og vil Elgiganten.dk sælge produktet til den annoncerede pris på 739 kroner inklusiv fragt?
Det spændende klimaks følger i del 2, der kan læses her…