Apple gør livet surt for annoncører i iOS 14
Annoncer er en milliardindustri, som især Facebook og Google tjener styrtende på. Det er særligt gennem cookies, at annoncenetværk opnår stort kendskab til, hvilke præferencer den enkelte bruger har, sådan at der kan serveres mere relevante annoncer.
Men i iOS 14 vil Apple øge beskyttelsen af brugernes privatliv med en ny feature, der gør det nemmere for folk at sige nej til, om en app må spore dig.
Apples tiltag kan ses som deres eget bud på de velkendte cookie-popups, som dukker op første gang man besøger en hjemmeside. I popuppen står der:
”[Appens navn] vil gerne have tilladelse til at spore dig på tværs af apps og hjemmesider ejet af andre virksomheder. Dine data vil blive brugt til at levere personaliserede annoncer til dig”.
Til dette kan man som bruger vælge enten ”Tillad sporing” eller ”Tillad ikke sporing”.
Vælger man at fravælge sporing i en app, forhindrer det dog ikke annoncører i at vise reklamer. Det forhindrer dem blot i at placere en cookie på din iPhone for at give dig målrettede annoncer på baggrund af data, som appen og andre apps og hjemmesider på kryds og tværs har indsamlet om dig.
Læs også: Apple åbner op for reparation af iPhones med originale reservedele
Møder stor kritik fra annoncører
Apples plan om at værne yderligere om brugernes privatliv i iOS 14 vækker ikke begejstring hos et netværk af 16 annoncører, herunder nogle som er støttet af Facebook og Google. Det skriver Reuters.
De kritiserer Apple for ikke at følge de bestemmelser for at få brugernes samtykke, som annoncebranchen er blevet enige om.
Med Apples tiltag skal brugere i EU både give det normale samtykke til at bruge cookies og så give samtykke direkte i iOS 14 gennem Apples nye funktion. Det vil øge risikoen for, at folk ikke giver samtykke til at blive sporet, lyder argumentet fra sammenslutningen af annoncører.
Omvendt argumenterer Apple dog for, at funktionen vil give brugere øget gennemsigtighed om, hvordan deres oplysninger bliver brugt af apps. Sidste uge beroligede Apple også annoncørerne med, at udviklere af apps kan præsentere brugerne for yderligere skærme og beskeder i en app, før de bliver præsenteret for Apples popupvindue.
Popupvinduet dukker nemlig først op i det øjeblik en app forsøger at efterlade en cookie på en iPhone, som skal bruges til at tracke brugeren. Samtidig skal samtykket også kun gives én gang, ligesom det er tilfældet med andre tilladelser, man giver giver sin accept til.
Læs også: Disse iPhones med iOS 13 får også iOS 14