Q3-rapport: Kineserne overtager mobilmarkedet
Vi har sagt det før og vi slår det fast igen. Kinesiske mobilmærker som Huawei, Oppo og Vivo stormer frem i mobilverdenen, mens de store etablerede producenter lider.
Tallene for de forskellige producenters markedsandele i antal solgte enheder i Q3 er netop kommet ind fra Gartner, og det er altså især noget kineserne kan fryde sig over.
Det kommer nok ikke som nogen overraskelse, at Samsung, på baggrund af den berygtede Note 7-krise, har måttet se et fald i markedsandelen – dette fra 23,6% sidste års tredje kvartal til 19,2% i år.
Læs også: Kinesiske producenter erobrer mobilmarkedet
Men hvis man tror, at det er stor-konkurrenten Apple, der har snuppet denne del, ja så tager man grueligt fejl.
Apple har nemlig ligeledes måtte se enhedstallet gå tilbage fra sidste års opgørelse og må nu nøjes med 11,5% af de solgte mobiltelefoner.
De store sejrherre er derimod de relativt nye, og for nogen måske ukendte, kinesiske producenter som Huawei og Oppo.
De sidder nu respektivt for 8,7 og 6,7 procent af det totale antal solgte enheder, hvilket svarer til en tredje- og fjerdeplads.
Se denne: Apple falder helt igennem på det kinesiske marked
Men én ting er de omsatte enheder. En anden og ret så betydningsfuld faktor, er evnen til at kunne tjene penge på smartphone-markedet.
Her er der nemlig ingen der kan måle sig med Apple, der sidste kvartal sad for 104% af den samlede profit på markedet.
Men også her begynder de langsomt at blive truet. Bl.a. Huawei kommer både med telefoner mellemklasse priser og i den lidt højere ende, og får de for alvor gang i salget af deres helt store premium-enheder, der prismæssigt ligner Apples, ja så kan der være rigtig gode udsigter for kineserne, også når det gælder profitten.