Threads runder 175 mio. brugere på ét år

Threads skulle lokke brugere fra det gamle Twitter til. Ét år senere rundet det sociale medie Threads nu 175 millioner brugere.

Threads runder 175 mio. brugere på ét år

Den nyeste platform til listen af de mange sociale medier fra Meta, Threads, har nu over 175 millioner månedligt aktive brugere, det afslørede den administrerende direktør i forbindelse med etårsjubilæet.

Se også: Test af smartphones

Threads udfordrede et svækket Twitter

Det var 5. juli sidste år, at Threads landede i appbutikkerne som en udfordrer til X (Twitter). Lanceringen af den nye platform var timet, så den skulle lokke brugere, samtidig med at Elon Musk skabte overskrifter ved at overtage Twitter og forvandle den kendte platform til X i en noget kaotisk proces.

Threads fik hurtigt 100 millioner brugere, det tog mindre end en uge, dels fordi det var så let for Instagrambrugere at skabe en profil på Threads. Der var dog også en hel del af de første brugere, der ret hurtigt forlod det sociale medie.

Selvom Threads har fået flere brugere takket være en international lancering og nye funktioner, har platformen ifølge markedsanalysefirmaet Sensor Tower haft svært ved at trænge igennem.

I sidste måned var den gennemsnitlige bruger aktiv tre gange og syv minutter om dagen på Threads. Det er et fald på henholdsvis 79 og 65 procent i forhold til juli sidste år, viser data fra Sensor Tower.

Threads har ingen reklamer og tjener derfor heller stort set ingen penge til Meta. Platformen kom for nylig med i Fediverse, en gruppe sociale medie sider, der har support af ActivityPub-protokollen, og hvis brugere kan kommunikere på tværs af de platforme, der er med.

Se også: Sammenlign priser på smartphones

Vil Threads holdes i live?

”Et år efter lanceringen ved vi, hvad Threads ikke er, men vi ved ikke, hvad det er,” siger eMarketer-analytiker Jasmine Enberg og tilføjer, at manglen på retning og originalt indhold kan hæmme mediets vækst.

”Meta tænker nok over, om det giver mening at beholde Threads som en selvstændig app eller om de i stedet skal satse på Instagram igen. De gode nyheder er, at interessen i platformen fra annoncørernes side er stor,” siger hun.

Se også: Sammenlign priser og specifikationer på mobiltelefoner