CoPilot Live (Produkttest)
Udviklerne bag CoPilot Live har virkelig tænkt sig om. Fra starten får man en fornemmelse af, at de har løst alle de problemer der er ved mange andre navigationssystemer!
Installationen er let og problemfri – hvilket gælder for både computerdelen og pda’en. Dog tager det noget tid at loade pda’en med det ønskede kort, f.eks. Skandinavien – på den anden side, skal det kun ske én gang. Kort tid efter var jeg klar til den første prøvetur i bilen med den nye software. Det er vigtigt i den forbindelse at bemærket, at når du køber CoPilot, så medfølger faktisk et hukommelseskort på 256 mb, hvor det hele er indlæst på.
Ruteindtastningen sker let – og denne del virker vældig intuitiv. Jeg måtte ikke have manualen frem en eneste gang, hvilket i mit univers er et stort plus.
Grafisk er der forskellige muligheder for at vise vejen mens man kører, og da jeg er vandt til TomTom navigator valgte jeg 3D-visning – denne er dog ikke nær så god som på TomTom. Tilgengæld har CoPilot en mulighed der hedder ”chaufførens sikkerhed”, som dækker over, at man kun ser grafik med kort, veje osv. når man har behov for det.
Når det bare går ligeud i f.eks. tre kilometer – vises i displayet hvad du skal gøre næste gang. Kilometerviseren tæller ned mens man kører, og godt 1 kilometer før der skal drejes vises kortet og den lille pil igen. I starten syntes jeg dette var irriterende, men i dag er jeg vild med denne måde at tænke på. Jeg er betydelig mere koncentreret om kørslen med CoPilot i forhold til TomTom.
Find vej… Ruten beregnes
Når destinationen er tastet ind – eventuelt med del-stop undervejs, beregnes ruten. Det sker ret hurtig – hvilket også gælder for genberegning, hvis du f.eks. tager en anden vej en den foreslåede. Jeg har ikke oplevet at ende i blindgyder eller blive sendt ud på vanvittige ruter.
Turen går til Tyskland
En tur fra København til Flensborg i Tyskland er for min tidligere favorit-navigation; TomTom, virkelig et problem. Først skal du lægge en rute til grænsen – skifte til Tysklands-kort, og så lægge en rute fra den tyske side af grænsen og videre til destinationen. Bøvlet, besværligt og tæt på uanvendeligt for ‘de ikke tekniske’.
Denne fejl har man ikke begået ved udviklingen af CoPilot. Her kan du uden problemer lægge ruter på tværs af alle grænser og dermed let finde vej. Det kræver naturligvis du har lagt de fornødne kort på din pda – hvilket jo næsten siger sig selv. Topkarakter, også til denne feature.
”Live” – fortæl andre hvor du er
Det hedder jo CoPilot Live. ”Live” dækker over muligheden for at fortælle andre hvor du er. Din position sendes fra pda’en (kræver gprs) og ud på internettet. Hvis du giver en ven eller din familie adgang, kan de live følge med i hvor du kører – helt ned til fem sekunders nøjagtighed.
Muligheden for ”live” er rigtig fed og et morsomt plus. Dog må jeg sige, at jeg til tider fik nogle problemer, med at få funktionen til og køre korrekt. Det er ikke lykkedes mig at finde frem til, om det er min pda, mit mobilselskab eller om det er softwaren der laver bøvl. Min konklusion bliver, at tvivlen skal komme CoPilot til gode.
Software på pc’eren…
CoPilot Live kommer med planlægningssoftware til pc’eren. Det giver mulighed for i ro og mag at planlægge en rute, der herefter kan overføres til pda’en. Softwaren bruger du også til at overføre ønskede kort, kortudsnit og ruter til pda’en. Igen var der ikke de store vanskeligheder med at få det til at virke som tiltænkt.
Som med alt mulig andet software, er det en god idé at lege et stykke tid med det, inden det skal bruges i dagligdagen.
Problemer i CoPilot Live
Ikke alt er dog lykkeligt med CoPilot. Den danske version opleves generelt fint – men bærer dog præg af, at der er tale om en oversættelse. For eksempel hedder det ikke ”Odensevej 350” men ”350, Odensevej” – en detalje, som man lige skal vænne sig til. Det oplyses dog til Mobilsiden.dk, at en opdatering skulle være undervejs.
Når du vil tilføje et stop på ruten og bruge en person fra din adressebog sker vej/husnummer-angivelsen ikke korrekt. Et stop skal angives med ”vej” i ét felt og ”husnummer” i næste. Vælger du fra adressebogen skriver den ”vej og husnummer” i samme felt. Du skal så selv slette husnummeret og sætte det ind i det korrekte felt – noget generende, men også noget som der arbejdes fra udviklerne på at tilrette.
I CoPilot Live skal man registrere sig som bruger for at det bliver korrekt installeret. Du skal opgive serienummer på softwaren, licensnummer og din mailadresse. Softwaren aktiveres herefter over Internettet – hvilket fungerende fint. Men får du en ny pda, kan du naturligvis ikke anvende licensen igen – den skal deaktiveres, og derefter aktiveres igen på den nye enhed. Ideen er god – jeg var bare ikke så heldig at få succes med denne procedure. Så i skrivende stund virker min CoPilot ikke – og jeg er faret vild første gang. Et af problemerne er, at deaktiveringen er mangelfuld beskrevet i det medfølgende materiale og på nettet – samt, at en licens ikke automatisk bliver deaktiveret når man afinstallerer softwaren. Du skal så sende en mail til supporten, der så nulstiller din licenskode.
Konklussion – tæt på top
I forhold til TomTom, der er det mest populære og udbredte nagivationssoftware, vil jeg udnævne CoPilot Live til ”editors choice”. Jeg slipper nok desværre ikke for at returnere CoPilot-softwaren efter min test – men havde jeg kunne beholde den, ville jeg have haft en komplet TomTom-pakke til salg, billigt!
Som du har læst, er der lidt problemer – også med CoPilot Live. Men ikke nær så mange som med min TomTom. Jeg er virkelig positivt overrasket over softwarens kvalitet og stabilitet. Sidstnævnte giver sig udslag hvis din pda f.eks. ”fucker up” og du må genstarte nagivations-softwaren – så har CoPilot stadig den ønskede rute i hukommelsen og du er lyn-hurtig i gang med at navigere igen.
Et ekstra plus i karakterbogen er, at CoPilot er forberedt for RDS TMC via gprs. Du kan således modtage trafikmeldinger på pda’en – og der kan automatisk foretages en genberegningen af ruten, uden om f.eks. trafikuheld. Desværre er det ikke lykkedes for den danske afdeling af CoPilot at indgå en aftale med Vejdirektoratet – og det gør altså at denne funktion p.t. ikke virker. Så vidt jeg er orienteret handler det om, at Vejdirektoratet vil have penge for trafikmeldingerne når de skal leveres via gprs – en holdning som jeg ikke begriber, da de i forvejen udsender dem gratis til autoradioer med RDS TMC.
Samlet giver jeg fem ud af seks stjerner samt betegnelsen ”editors choice”. Skal vi helt til tops, skal de beskrevne problemer løses.
Info: CoPilot Live er testet på Qtek 2020 og Qtek S100, men fås også til laptop og smartphone. Der er anvendt Bluetooth gps-antenne fra TomTom, men CoPilot leveres til slutbrugere med egen antenne.