Den elektriske NIO ET7 får premiere i Norge

Den kinesiske elbilproducent NIO har fremvist deres nye elektriske flagskibssedan med udskifteligt batteri, NIO ET7, ved Nordic EV Summit 2021 i Oslo.

Den elektriske NIO ET7 får premiere i Norge

På elbilmessen Nordic EV Summit har kinesiske NIO præsenteret deres elektriske flagskibssedan, NIO ET7. NIO ET7 byder på imponerende teknologi i et flot og spændende design.

Kinesiske NIO ET7 blev først præsenteret i januar 2021, men er nu nået hele vejen til det nordiske, hvor den har fået premiere på den forbrugerlukkede elbilmesse Nordic EV Summit. NIO ET7 imponerer med et solid state batteri med op til 1.000 km rækkevidde, batteriudskiftning på blot fem minutter og et design, som er hvor der er stort fokus på autonom kørsel.

ET7 er stadig kun til salg i hjemlandet Kina, men med en stor og flot NIO-butik midt i Oslo og NIO ES8 allerede i handlen i Norge, så er det kun et spørgsmål om tiden, inden ET7 også “drøner” rundt på Norges veje. Der er dog intet officielt omkring dette fra NIO endnu.

“At lade Norge være værter for den europæiske premiere på denne fantastiske elektriske sedan understreger NIOs tro på de norske forbrugere og på at gøre NIOs indtog på den norske elbilscene en succes,” siger Marius Hayler, der er general manager hos NIO Norway.

Læs også: Alle elbiler i Danmark og deres rækkevidde

NIO nærmer sig Danmark

Når det kommer til spørgsmålet om NIO og Danmark, er der ikke meget information at hente fra NIO. NIOs elbiler er allerede at finde i Norge og er også på vej til Tyskland. Derimellem har vi Danmark, som man derfor kunne spekulere i er en snarlig del af NIOs udvidelsesplaner.

Mobilsiden er blevet inviteret med til Nordic EV Summit, hvor vi har fået lov at kigge nærmere og NIO ET7 samt en køretur i NIO ES8. NIO ES8 vil vi inden længe dele vores første oplevelser af.

Læs også: Elbilerne sætter ny dansk rekord i september

NIO ET7 er spækket med teknologi

NIO ET7 er en teknisk imponerende bil. Den er udstyret med Nvidia Drive Orin-chips, som forvandler bilen til en supercomputer. Den er baseret på Qualcomms Snapdragon Automotive Platform, der sammen med 33 Aquila Super Sensing højtydende sensorer, 11 8MP højresolutionskameraer, 1 ultralong-range højresolutions LiDAR, 5-millimeter bølgeradarer, 12 ultrasoniske sensorer, 2 højpræcisionspositioneringsenheder i form af V2X and ADMS gør den selvkørende.

NIO ET7 med et stort 150-kWh batteri skulle give helt op til 1,000 km rækkevidde (dette batteri forventes klar i 2023). Dertil kommer NIOs Power Swap, som gør det muligt at skifte batteriet på blot 5 minutter. Ved de såkaldte Power Swap-stationer kan man vælge at nedgradere eller opgradere batteriet. Hertil skal det siges, at man kan købe NIOs biler uden et batteri, hvilket gør den billigere, og herefter lease batteriet.

NIO har en ambition om at opføre 20 Power Swap-stationer i Norge i løbet af 2022. Planen er at have Power Swap-stationer i mange af Norges store byer og langs de travleste transportruter.

Læs også: Elbilen Nio ET7 lanceret – pas på, Tesla