Apple undskylder for iPad-reklame, der “ramte ved siden af”

Apple har skrottet planerne om at vise den omtalte iPad Pro-reklame "Crush" og undskylder for, at den virkede ufølsom over for kunstnere.

Ved tirsdagens Apple-event afslørede Apple sin nye iPad Air– og iPad Pro-serie. Under eventen blev der også vist en ny iPad Pro-reklame kaldet “Crush”.

Den et minut lange reklame viser maling, guitarer, legetøj, skulpturer og meget mere, der alle bliver knust af en hydraulisk presse, som derefter rejser sig igen for at afsløre iPad Pro. Kunstnere påpegede hurtigt, at reklamen var ufølsom – og mere end en smule uhyggelig.

Se også: Sådan sælger du din brugte iPhone

Apple undskylder og dropper tv-reklame

Mens reklamen skulle fremhæve, hvor mange funktioner der var pakket ind i Apples tyndeste produkt nogensinde, følte mange kreative indholdsskabere, at den var mere et billede på teknologi, der knuser menneskelig kreativitet.

Nu undskylder Apple over for sine kunder og planlægger samtidig at droppe at vise reklamen på tv.

“Kreativitet ligger i vores DNA hos Apple, og det er utroligt vigtigt for os at designe produkter, der styrker kreative over hele verden,” siger Tor Myhren, der er vicedirektør for marketingkommunikation, til Ad Age, og tilføjer:

“Vores mål er altid at fejre de utallige måder, som brugerne udtrykker sig på og bringer deres ideer til live gennem iPad. Vi ramte ved siden af med denne video, og det er vi kede af.”

Sjældent Apple rammer forbi skiven

Videoen “Crush” er heller ikke første gang i nyere tid, at Apple er blevet kritiseret. Under iPhone 15-eventen i september sendte Apple en fem minutter lang komediesketch, der skulle fremhæve virksomhedens miljøindsats. I stedet fandt de fleste seere reklamen akavet og gentagende.

Det hører dog til sjældenhederne, at Apple rammer forbi skiven, men i denne uge skete det altså. Apple kan dog glæde sig over, at forseelsen er i den ganske milde ende, og det er nok ikke det store hak, der sker på hverken Apples image eller markedsværdi.

Aktuelt er Apple god for 2.830 milliarder dollar eller 19.576 milliarder kroner – sådan cirka syv gange mere end Danmarks bruttonationalprodukt.

Se også: Top 5: Bedste iPads til prisen