YouTube Shorts skader YouTubes forretning
Insiderkilder antyder, at YouTubes annonceindtægter fra lange videoer påvirkes af populariteten af shorts, som kræver mindre opmærksomhed og tidsforbrug fra seerne.
Skaberne synes, at shorts er mere relaterbare og engagerende for publikum, og mobil-first designet bidrager til deres popularitet. Seerne synes også, at shorts er nemmere at se i hurtige ryk.
TikTok var en af de første apps, der populariserede kort videoindhold, og det skabte hurtigt lignende videoindhold på andre etablerede platforme, herunder YouTube.
Se også: Bedste telefoner at se video på
YouTube Shorts koster på bundlinjen
Der er ingen tvivl om, at YouTube er en af de bedste underholdningsapps derude, men en rapport baseret på insiderinformation antyder, at ledelsen er bekymret for, at korte videoer på YouTube Shorts nu overskygger de lange videoer, som YouTube blomstrede på i årevis, hvilket påvirker virksomhedens bundlinje.
Financial Times har talt med unavngivne ledende medarbejdere og folk med kendskab til YouTubes forretning og har fundet ud af, at YouTubes cash cow, annonceindtægterne fra lange videoer, lider under populariteten af Shorts.
I de sidste tre kvartaler har YouTube haft en lavere indtjening end på samme tid sidste år. Interne målinger peger på manglende interesse fra seerne, og at brands foretrækker partnerskaber med Shorts-indhold.
Se også: Hvem er de største IT-giganter?
Korte videoer er lettere at forholde sig til
Man kan tilskrive den manglende seerinteresse for konventionelle videoer, hvor let det er at konsumere Shorts. De kræver kortere opmærksomhed og en lavere tidsindsats per video.
Financial Times erfarer også, at shorts er mere relaterbare for publikum, hvilket hjælper på engagementet. Desuden er Shorts designet til mobilbrug, og smartphones med YouTube er allestedsnærværende.
Da dit næste Shorts-klip kun er et swipe væk, sammenligner en YouTube-medarbejder konventionelle YouTube-videoer med at læse en bog med fokus og tid til rådighed.
Se også: Korte videoklip kan ødelægge børns hjerne
YouTube prioriterer længere videoer
Shorts har aldrig været designet til at konkurrere med almindeligt YouTube-indhold, og det kan ses på fordelingen af annonceindtægter – YouTube belønner skaberne med 55 procent af annonceindtægterne fra almindelige videoer og en lavere andel på 45 procent fra Shorts.
Men skaberne tjener også en stor del på brandaftaler, hvilket giver brands indflydelse på, hvilken form for indhold de ønsker at promovere. At skabe længere videoer er også mere krævende for skaberne, da det kræver mere tid at researche, optage, redigere og uploade.
Se også: Guide til bedste kameratelefon