Overraskende tal: Bing taber markedsandele trods AI-satsning

Da Bing tidligere i år introducerede Bing Chat, som er drevet af GPT-4, var det forventningen, at Microsoft endelig kunne stjæle markedsandele fra Google. Men det er ikke sket.

Overraskende tal: Bing taber markedsandele trods AI-satsning

Da Microsoft integrerede ChatGPT fra OpenAI i Bing, mente mange, at selskabet pludselig lå ret lunt i svinget, nu hvor søgemaskinen var blevet en indgang til deres nye, innovative generative AI-funktioner.

Læs også: Samsung lancerer Gauss – generativ AI først til Galaxy S24

Microsofts markedsandele er ikke steget – tværtimod

Nye tal viser dog, at Bings globale markedsandel ikke ligefrem har nydt godt af Microsofts hurtige entré i verdenen af AI-chatbots og generativ AI. Det er til trods for, at Microsoft skaffede millioner af nye brugere i dagene og ugerne efter, at Bing Chat blev lanceret.

Statcounter er kommet med nye tal for markedsandelene for de store søgemaskiner. Dermed får vi nu også et indblik i, hvordan Bing har klaret sig, siden hypen om generativ AI for alvor tog fat. Desværre for Microsoft er Bings globale markedsandel i oktober 2023 så godt som uændret i forhold til oktober 2022.

Source: StatCounter Global Stats – Search Engine Market Share

Bing har nu en global markedsandel på blot 3,13 procent, mens den lå på 3,59 i oktober 2022. Det er fortsat Google, der dominerer markedet fuldstændig med en markedsandel på 91,53 procent. Året forinden lå den på 92,34 procent.

Retter vi kun blikket mod Danmark, er billedet stort set det samme. Bing er gået fra en markedsandel på 4,03 procent i oktober 2022 til 3,85 i oktober 2023. Imens holder Google en markedsandel på lige under 94 procent.

Læs også: Apple arbejder på “ansvarlig” chatbot-konkurrent til ChatGPT

Bing Chat har endnu ikke givet pote for Microsoft

Det er ikke så overraskende, at Google fortsat fuldstændig dominerer markedet for søgemaskiner, men det er lidt overraskende og bekymrende for Microsoft, at Bings markedsandel ikke er gået op. Tværtimod er det langsomme fald i markedsandele fortsat.

Tidligere i år annoncerede Microsoft, at søgemaskinen havde nået en betydningsfuld milepæl med 100 millioner dagligt aktive brugere. Det var ikke længe efter, at Bing lancerede et smugkig på Bing Chat. Da var det dog fortsat kun muligt at tilmelde sig et smugkig på de nye funktioner.

Microsoft lod ellers til at have fået et gevaldigt forspring ved tidligt at implementere sin AI-chatbot og generativ AI-funktioner i sin søgemaskine. Den nye, forbedrede søgemaskine er også blevet integreret som funktionen Copilot i Windows 11, men det har endnu ikke kastet øgede markedsandel af sig.

Google får superevner med AI

Google blev derimod taget på sengen og prioriterede straks efter OpenAI og Microsofts satsninger at få færdiggjort sin konkurrerende løsning, Bard.

Google er nu stille og roligt begyndt at integrere generativ AI i en opdateret udgave af den klassiske søgemaskine kaldet Search Generative Experience. Den introducerer funktioner som sammenfatninger af artikler og bedre konktekst til søgninger. Der er også mulighed for billedgenerering gennem AI.

Bard er tilgængelig på mere end 40 sprog (herunder dansk) og i mere end 230 lande, mens den AI-opgraderede søgemaskine, Search Generative Experience (SGE), indtil videre kun er tilgængelig som en eksperimentel funktion i Nord- og Sydamerika, en lang række asiatiske lande og mange afrikanske lande.

Læs også: Nyheder om kunstig intelligens