Huawei er nu næststørst i Danmark
Ifølge det store analyseinstitut GFK’s månedlige rapport, så har Huawei i juli 2018 opnået en markedsandel på det danske smartphonemarked på mere end 20 %.
Læs også: Test: Huawei Mate 20 lite – specifikationer er ikke alt
Det betyder, at Huawei har overhalet smartphonegiganten Samsung, som nu er henvist til tredjepladsen. På førstepladsen ligger Apple stadig, som endnu formår at holde på en massiv markedsandel i Danmark.
En stor del af Huaweis sucess skyldes den populære P20-serie, hvis omsætning blandt andet danner en stor del af grundlaget for Huaweis samlede markedsandel i Danmark. Men P20-serien har ikke kun nydt stor popularitet i Danmark, hele verden lader til at være ramt af Huawei-feberen. Det er allerede to måneder siden, at Huawei kunne annoncere 100.000.000 solgte enheder, hvilket er helt sindssygt for et brand, som for ti år siden var tæt på ukendt i danske hjem. Det betyder, at Huawei tidligere på året også overhalede Apple på det internationale marked og nu kan kalde sig verdens næststørste smartphoneproducent, kun overgået af Samsung.
Læs også: Huawei har nået vanvittig milepæl
“Det har været et stort år for Huawei. Først overhalede vi Apple på det globale marked, og nu afspejles populariteten for vores produkter også i Danmark. Den vækst vi oplever i øjeblikket, er vi rigtig glade og stolte over hos Huawei Danmark. Vi har sat fokus på innovation og koblet kraftig indmad med design og en god brugeroplevelse, og det har givet pote hos danskerne,” siger Marie Dam Feldborg, Head of Marketing & Communication hos Huawei Danmark.
Hvis det står til Huawei-direktør, Richard Yu, så stopper det ikke her. Yu mener, at Huawei vil være en udfordrer til markedets førsteplads, allerede ved udgangen af 2019. Det ambitionsniveau flugter godt med de danske forventinger.
“Selvom vi nu for første gang indtager andenpladsen både nationalt og globalt, så satser vi stadig stærkt på at forøge vores markedsandel yderligere i de kommende år, og det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi er klar til at udfordre førstepladsen i Danmark også. Vi ved godt, at der stadig er et stykke vej, men flere og flere – også Apple-brugere – får øjnene op for vores produkter og anbefaler dem til venner og familie. Vi er allerede nået langt, men det giver os kun mere blod på tanden,” siger Marie Dam Feldborg.
Læs også: Huawei MediaPad T5 – Billig børnevenlig tablet
Huaweis omdømme vokser også.
Det er ikke kun på salgsmålingerne, at Huawei vækster eksplosivt. Også på omdømmescoren stiger brandet hastigt i graderne. Det kan ses ud fra den omfattende image-ranking undersøgelse, som YouGov har foretaget i samarbejde med BrandIndex. Her undersøges danskernes holdninger til 360 forskellige brands.
Undersøgelsen undersøger, hvordan danskerne vurderer de 360 forskellige brands omdømme, vurderet på følgende parametre: Indtryk, kvalitet, værdi, tilfredshed, anbefalinger og virksomhedens ry.
Med en scoreforøgelse på 3.3 placeres Huawei Consumer Business Group på en tredjeplads over brands med de største stigninger i omdømmescoren. Huawei var den eneste teknologivirksomhed i top 10.