Politikere vil stoppe ekstra telegebyrer
Der skal gribes ind, hvis ikke teleselskaberne sætter en stopper for de ekstra gebyrer, danskerne får, når de bruger deres mobiltelefoner. Sådan lyder udmeldingen fra flere politikere, skriver Berlingske Business.
Blandt andet har videnskabsminister Helge Sander (V) bedt IT- og Telestyrelsen om at få teleselskaberne til at redegøre for deres grundlag for at opkræve stadig flere gebyrer.
– “På baggrund af teleselskabernes tilbagemelding vil jeg tage stilling til, hvad der er behov for at gøre. Det kan være yderligere dialog eller en politisk drøftelse,” siger Helge Sander til Berlingske Business.
Regulering kan ske meget snart
Ifølge Socialdemokraternes forbrugerordfører, Benny Engelbrecht, bør priserne på alle varer være klare og gennemskuelige.
– “Det virker helt grotesk at opleve disse sager, og det handler ikke kun om overtaksering, opkaldsgebyrer og lignende. Selskaber vil frygteligt gerne annoncere med priser, der er overskuelige. Men lige så snart man går bare et teskestik dybere, bliver det hele så uendeligt kompliceret, og der bliver lagt alt muligt oveni,” siger Benny Engelbrecht til Berlingske Business.
Han lægger ikke skjul på, at en regulering fra politisk side kan blive nødvendig.
– “Selvfølgelig er vi parate til at regulere, men som udgangspunkt vil jeg gerne sende den fuldstændig klare opfordring til branchen om, at nu må den godt nok tage sig sammen og få styr på prissætning og transparens. Ellers kommer der regulering – det er jeg ikke bleg for at bruge … og meget hurtigt,” siger Benny Engelbrecht.
Forbrugerne kan ikke sammenligne priser
Eksemplerne på nye telegebyrer er mangfoldige. I nogle tilfælde skal mobilejerne punge ud for at betale regninger via PBS, selv om det tidligere var gratis. Andre gange koster det eksempelvis en forhøjet minuttakst at aflytte sin telefonsvarer.
Helge Sander erkender, at der kommer flere og flere af den slags telegebyrer, og at det gør det vanskeligt for forbrugerne at sammenligne teleselskabernes priser.
– “Telebranchen må gøre sig det klart, at det skader både konkurrencen og branchens omdømme, hvis vi som forbrugere oplever, at der ikke er en reel mulighed for at gennemskue priser, eller oplever, at vi skal betale for mere, end da vi tegnede abonnementet. Den standende tilstand skal ikke have lov til at accelerere, uden at teleselskaberne ved, at jeg som minister er opmærksom på det,” siger Helge Sander ifølge Berlingske Business.