Huawei Mate RS Porsche Design: Første mobil med 512 GB lager
Gårsdagens lancering af topmodellen P20 Pro og de to andre modeller P20 og P20 Lite trak flest overskrifter, men Huawei diskede, som ventet, også op med endnu en nyhed – nemlig et nyt samarbejde mellem den kinesiske producent og Porsche Design.
Det har resulteret i topmodellen Huawei Mate RS Porsche Design, som mere eller mindre er en P20 Pro, men i en lidt anden forklædning og med endnu vildere specifikationer. Dertil følger også en absurd høj pris, som vil skræmme langt de fleste væk.
Læs også: Huawei P20 Pro med 40MP monsterkamera slippes løs
Huawei Mate RS Porsche Design er det bedste af det bedste, som Huawei har kunnet støve frem. Derfor får du grundlæggende samme, nye design som P20 Pro, hvilket vil sige en sort, blank glasbagside omkredset af en solid metalramme.
Den nye Porsche Design-topmodel fra Huawei har samme kamerasetup som P20 Pro, som er vurderet til det klart bedste på markedet af kameraspecialisterne DxOMark. Opstillingen af sensorerne på bagsiden er dog ændret, så de nu har fået plads midt på bagsiden ligesom de øvrige Mate-smartphones.
Derudover adskiller Mate RS Porsche Design sig ved at have det velkendte Porsche Design-logo på bagsiden og “Porsche Design”-tekst på fronten, men ellers er den grundlæggende magen til P20 Pro.
Fingeraftrykslæser på bagsiden – og i skærmen!
Der hvor Mate RS Porsche Design adskiller sig fra P20 Pro, er når det kommer til fingeraftrykslæseren – eller rettere fingeraftrykslæserne, for der er nemlig to af slagsen. Mate RS Porsche Design har først og fremmest en traditionel fingeraftrykslæser på bagsiden nedenunder kameraerne. Det er der ikke noget særligt ved.
Det er der til gengæld ved den anden fingeraftrykslæser, som er skjult i skærmen – samme teknologi, som Apple og Samsung angiveligt har forsøgt at implementere i deres smartphones de seneste år, men uden held. Kun vivo har formået at lancere smartphones med teknologien – og altså nu også Huawei.
Læs også: Huawei P20 og P20 Pro – dansk pris og tilgængelighed
Det betyder, at du blot kan hvile dine fingre nederst på skærmen, og straks låser telefonen op, som du er vant til med en normal fingeraftrykslæser. Fordelen er blot, at der ikke er nogen fysisk knap på fronten, der optager plads under skærmen. Til gengæld er der smækket et stort, fedt “Porsche Design”-logo på fronten, der hvor P20 Pro har en frontvendt fingeraftrykslæser.
Det er altså første gang, at vi ser en smartphone med to fingeraftrykslæsere – og også første gang, at en fingeraftrykslæser i skærmen kombineres med en traditionel én af slagsen. Dermed er der mulighed for at imødekomme forskellige behov alt efter om man foretrækker fingeraftrykslæseren foran eller bagpå.
Første smartphone med hele 512 GB lager
De to fingeraftrykslæsere er ikke det eneste, som Huawei er den første til at demonstrere. Mate RS Porsche Design er nemlig også den første smartphone med hele 512 GB lagerplads, hvilket eksempelvis er otte gange mere end smartphones, der kommer med 64 GB lagerplads. Selv de fleste bærbare computere kommer kun med 256 GB SSD, så du vil altså næppe opleve at mangle lagerplads med Mate RS Porsche Design.
Det er dog kun i Kina, at Mate RS Porsche Design kommer med den enorme mængde af lagerplads (sammen med 8 GB RAM). I resten af verden vil den ”kun” komme med 6 GB RAM og 256 GB lagerplads.
Koster en halv formue
Som du måske har fået en fornemmelse af, er Mate RS Porsche Design ikke billig. Ligesom de tidligere Porsche Design-smartphones er Huawei nemlig ikke blege for at tage sig godt betalt for den.
Den billigste variant med 6 GB RAM og 256 GB lagerplads koster nemlig intet mindre end 1.695 euro, hvilket direkte omsat til danske kroner er hele 12.600 kroner. Hvis du vil have den anden variant med 8 GB RAM og 512 GB lagerplads, skal du af med 2.095 euro eller svimlende 15.600 kroner.
Huawei Mate RS Porsche Design kommer i farven sort, og i Kina kommer varianten med 512 GB lagerplads i en postkasserød farve. Der er ikke umiddelbart udsigt til, at smartphonen kommer til salg i Danmark. Det har i hvert fald ikke været tilfældet med tidligere Porsche Design-smartphones.