iPhone SE har fået en sløv salgsstart
Noget kunne tyde på, at forbrugerne ikke er lige så overbeviste ved tanken om en kraftig iPhone SE med samme design som den 2,5 år gamle iPhone 4 med en 4” skærm som anmelderne. I hvert fald melder det første analyseinstitut om en markant lavere udbredelse af modellen efter den første salgsweekend i forhold til de tidligere iPhones.
Læs også: Anmeldernes dom: Apple iPhone SE er lille og genial
Det er analyseinstituttet Localytics, som via over 100 mio. iPhones har observeret, hvordan lanceringen af den nye iPhone i slutningen af marts måned har påvirket markedsandelene for de forskellige iPhones. Når Apple slipper en ny iPhone løs i handlen, er efterspørgslen nemlig så stor over hele verden, at de straks tager små markedsandele fra alle de tidligere iPhones.
iPhone SE får en sløv start
Den første weekend er nu overstået, efter salgsstarten er skudt i gang i over 100 forskellige lande – blandt andet Danmark, men tilslutningen af de nye kunder udgør ifølge Localytics kun 0,1 % af iPhone-markedsandelene. Til sammenligning røg iPhone 5s op på 0,9 % efter første salgsweekend, mens de to iPhone 6- og 6 Plus-modeller sammenlagt toppede med henholdsvis 2 % og 0,3 %.
Sidste år, hvor der kun var tale om mindre nyheder i iPhone 6s og 6s Plus, faldt tallene noget og lød kun på henholdsvis 1 % og 0,3 %. Der er med andre ord tale om en meget lille tilslutning fra nye kunder til den lille 4” iPhone, der måske allerede ser sig godt tilfredse med det lidt større skærmformat på 4,7” og 5,5″ i de seneste iPhones trods den skarpe pris, som Apple fører på iPhone SE.
Modsat går det noget bedre med den nye iPad Pro, der blev lanceret ved samme event som iPhone SE. 50 mio. iPads er blevet undersøgt, og her tegner der sig et billede af, at den sælger lige så godt i første weekend som den store iPad Pro og iPad Air 2. Her lyder markedsandelene efter de tre produkters første salgsweekend som følger:
- iPad Air 2: 0,4 %
- iPad Pro: 0,3 %
- iPad Pro (9,7”): 0,4 %
I sådanne undersøgelser er det dog værd at tage højde for, at Apple for hver gang nye iPhones og iPads lancerer i teorien får sværere og sværere ved at opnå samme høje markedsandel efter en weekend som tidligere, da det naturligvis må formodes, at der bliver flere og flere iPhones på markedet år for år. Det kræver med andre ord et højere salg at opnå samme procentvise markedsandel i dag end for år tilbage.