Xiaomi indleder europæisk salgsoffensiv
Kinesiske Xiaomi har længe produceret interessante smartphones til lige så interessante priser. Men der har bare været et problem: Xiaomis telefoner har ikke været til at skaffe uden en form for parallelimport.
I et pressemøde i Spanien, oplyser selskabet nu, at det agter at oprette et salgsnetværk i Europa. Ambitionen er at løfte Xiaomi-brandet fra at være en selvudnævnt startup til et globalt anerkendt brand.
I et interview med amerikanske the Verge, præciserer Xiaomis vicepræsident, Wang Xian, visionen: ”Vi har mange kunder i både Spanien, Storbritannien, Tyskland og Italien”, kunder som er opnået på organisk vis i følge chefen. ”Vores fans er meget venlige og meget aktive”, siger Wang Xian og peger samtidig på behovet for prisvenlige smartphones med high-end funktioner som en af de bærende kræfter bag Xiaomis popularitet i visse kredse.
Se også: Xiaomi Mi A1: ren Android til superskarp pris
De to stærkeste mobilkort til Xiaomis europæiske ekspansion, bliver den prisvenlige Xiaomi Mi A1 og den avancerede Xiaomi Mi Mix 2.
Førstnævnte er en prisvenlig mellemklassesmartphone til en skarp pris på 229 Euro, svarende til godt 1.700 kroner herhjemme. Flagskibet Xiaomi Mi Mix 2 løber op i 499 Euro – knap 3.800 kroner men vil byde på en særlig væg-til-væg display der fylder hele frontpartiet på telefonen.
De prisvenlige Xiaomi telefoner vil være tilgængelige fra selskabets europæiske hjemmeside fra den 8. november kl. 13 dansk tid. Andre store salgskanaler som Amazon.es, Media Markt, Carrefour og Phone House vil også give producenten et ben i nøglemarkeder som Tyskland, Frankrig og Storbritannien. Herhjemme bliver enkelte Xiaomi-modeller ført af Proshop, Happii og Merlin.
Se også: Xiaomi-designer viser Mi MIX 2-koncept frem før tid