Netflix taber kunder til Disneys streamingtjeneste
Disneys nylancerede streamingtjeneste, Disney Plus, gik ud af november måned, med ikke mindre end anslåede 24 millioner amerikanske abonnementer. Et vanvittigt tal, der kun virker mere vildt, når det er kun 19 dage efter lanceringen. Disney har selv meldt ud, at de dagen efter lanceringen, den 13. november, havde fået 10 millioner abonnenter.
Læs også: Dansk Disney+ lancering udsat – kommer ikke til sommer
Der er en ekstrem interesse for streamingtjenesten, hvilket en ny rapport fra Wall Street-analytikerne Cowen & Co bekræfter. Undersøgelsen blev foretaget på 2500 amerikanske forbrugere, hvoraf 21 procent af disse svarede, at de tilmeldte sig Disney Plus i november. Cowen & Co’s analytikere forudser, at det vil ramme Netflix hårdere end først antaget.
De forudser at Netflix i fjerde kvartal af 2019 vil miste op mod 1 million ekstra abonnenter på grund af Disney Plus. Det betyder samlet, at Netflix i fjerde kvartal mister cirka 5,1 millioner abonnenter i fjerde kvartal i USA.
Læs også: Disney+ er billigere end Netflix og streamer på fire enheder i 4K
Mange betaler ikke for Disney+ endnu
Godt nok er 24 millioner abonnenter på 19 dage imponerende, men dertil hører det, at en stor del af dem endnu ikke betaler for tjenesten. Cirka en tredjedel af Disney Plus’ amerikanske abonnenter, har via et tilbud fra teleselskabet Verizon, fået 1 års gratis adgang. Det er omtrent 66 procent af Disney Plus’ kunder, der er betalende kunder.
Netflix har lanceret nye store film og serier, som fx The Irishman, der skal give berolige investorerne, men med ankomsten af Disney+, Apple TV+ og flere andre streamingtjenester, så er det nok ikke en let opgave.
Disney+ er endnu ikke lanceret i Danmark, men forventes at komme til marts.