NIO gearer op til introduktion af elbil i Danmark
Den kinesiske elbilproducent NIO nærmer sig en dansk entré. Tilbage i oktober åbnede NIO for bestillinger på den elektriske NIO ET7 i Norge. Ikke længe efter annoncerede elbilproducenten, at Danmark, Sverige, Tyskland og Holland vil være de næste lande, hvor NIO etablerer sig som en del af en plan om at være til stede i 25 lande i 2025. Allerede måneden forinden blev NIO medlem hos De Danske Bilimportører.
Siden er der begyndt at opstå lidt dansk aktivitet fra NIO. I starten af juli blev NIOs hjemmeside lanceret i en dansk udgave, og nogenlunde samtidig begyndte elbilproducenten at offentliggøre danske sociale medie-profiler på Facebook og LinkedIn.
Netop på LinkedIn er NIO også i fuld gang med at søge medarbejdere med arbejdsplads i København, hvor der kommer et showroom. I skrivende stund søges der salgsrådgivere, managere og HR-forretningspartnere.
Læs også: Elbilmærket NIO åbner flere batteriskiftestationer i Norden
NIO ET7, ET5 og ES7 til Danmark
NIO er altså i fuld gang med at etablere sig i Danmark, men du må efter alt at dømme vente lidt tid endnu, før du kan bestille et eksemplar af en af NIOs elbiler. De foreløbige oplysninger går på, at den første model fra NIO i Danmark bliver sedanen ET7. Tidligere spekulationer gik på, at også SUV’en ES8, som sælges i Norge, ville komme til Danmark, men den kommer ikke til de nye lande, som NIO udvider til.
I stedet forlyder det, at også den mindre sedan ET5 også vil komme til Danmark. Den mindre SUV, NIO ES7, som blev præsenteret tidligere på måneden, ventes også at komme til Danmark, men formentlig først i andet halvår i 2023. Alle tre elbiler er baseret på NT 2.0-platformen – den nyeste fra producenten – som anvender NVIDIAs Orin-processorer. Den sikrer et gnidningsfrit infotainmentsystem og autonom kørsel.
Læs også: Nio kommer med 500 KW lynopladere i Europa og Kina senere i år
Satser stort på batterskiftestationer
Noget af det, der gør NIO specielle, er brugen af batteriskiftestationer. Flere af NIOs biler er ganske enkelt bygget med en udskiftelig batteribakke i bunden af bilerne. Som bilejer kører man derfor ind i en batteriskiftestation som var det en vaksehal, og maskiner tager sig helt automatisk af at skrue en næsten afladt batteripakke ud og bytte den ud med en ny og fuldt opladet batteripakke.
Hele proceduren tager blot under fem minutter – altså flere gange hurtigere end selv de hurtigste opladninger på markedet lige nu. Alene i Norge vil NIO opføre 19 batteriskiftestationer, og som en del af tilstedeværelsen på det danske marked skal NIO også opføre batteriskiftestationer i Danmark.
Netop opførelsen af disse er noget, som NIO er særdeles effektive i. NIO har allerede opført 1.000 batterskiftestationer, og det er planen at nå op på 4.000 styk allerede i 2025.