Bilproducent: Helt selvkørende biler er umuligt

Mens flere bilmærker har stort fokus på selvkørende teknologi, tvivler en af verdens største bilproducenter på, at det overhovedet er muligt og sikkert.

Bilproducent: Helt selvkørende biler er umuligt

Sensorer, kameraer, LiDAR-sensorer og avanceret software med kunstig intelligens. Bilerne i dag udstyres i større og større grad med teknologi, der skal gøre dem selvkørende og sikrere. Men verdens største producent af elektrisk biler fortæller nu, at det måske slet ikke er muligt med selvkørende biler, der er sikre nok.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Selvkørende teknologi og sikkerhed går ikke hånd i hånd

Bilproducenten BYD er Kinas største bilproducent, en stor batteriproducent og verdens største producent af elektriske biler. BYD er i direkte konkurrence med Tesla og har flere gange slået på antal solge elbiler. Selvom BYD og Tesla satser alt på de helt batteridrevne køretøjer er de meget anderledes – også med hensyn til autonom kørsel.

Tesla har enormt stort fokus på selvkørende teknologi og har flere gange meldt ud, at helt selvkørende biler er lige om hjørnet. Tesla tilbyder endda “helt selvkørende teknologi”, når man bestiller en ny bil på deres hjemmeside. Det betyder dog ikke, at bilen dermed er helt selvkørende, men at den for eksempel kan registrere trafiklys og guide dig til din destination.

Hos BYD har man dog et andet syn på autonom kørsel og fremtiden med helt selvkørende biler. Li Yunfei, en talsmand fra BYD, har sagt, at de mener det er tæt på umuligt med helt selvkørende biler:

“Vi mener, at selvkørende teknologi, der er fuldstændig adskilt fra mennesker, er meget, meget langt væk og stort set umulig,” sagde Li Yunfei.

Se også: Bedste elbil til familier

Sikkerheden er et problem

Han gik så langt som til at sætte spørgsmålstegn ved teknologien ud fra etiske, moralske og sikkerhedsmæssige synspunkter og foreslog, at autonom kørselsteknologi simpelthen er en falsk antagelse.

Det største problem er angiveligt sikkerheden, og her fokuserede han specifikt på ansvaret for eventuelle ulykker. I Kina er autonom kørsel generelt ikke tilladt, og kun nogle få byer har udstedt særlige og meget begrænsede tilladelser – mest til taxitjenester og til testformål.

Se også: Test af elbiler

Niveauer for selvkørende biler

Der findes flere niveauer af autonom kørsel, hvor de fleste biler i dag er på niveau 2. Skal man have helt selvkørende biler, hvor der ikke kræves en fører af bilen, skal man op på niveau 5. Herunder er et overblik:

Niveauer for automatisering af selvkørende biler Bilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.

  • Niveau 0: Ingen automatisering
  • Niveau 1: Førerassistance – fartpilot, adaptiv fartpilot, parkeringsassistent, vejbaneassistent
  • Niveau 2: Delvis automatisering – bilen overtager styring, men fører skal være opmærksom og have hænder på rattet.
  • Niveau 3: Bilen overtager styringen, men føreren skal være i stand til at kunne overtage styringen.
  • Niveau 4: Høj grad af automatisering. Føren må sove og forlade førersædet og i afgrænsede områder, hvor det er tilladt.
  • Niveau 5: Fuld automatisering. Kan køre helt uden menneskelig indgriben.

Flere nye biler kan selv styre, holde afstand, nødbremse og tilpasse farten efter trafikskilte, men det er ikke uden fejl, og man skal som fører være meget opmærksom. Mercedes er de første i Europa og USA, der har fået godkendt en bil på niveau 3 for selvkørende teknologi.

Ved niveau 3 er føreren stadig påkrævet at være i førersædet, men behøver ikke overvåge trafikken hele tiden. I stedet kan føreren koncentrere sig om telefonopkald, skrive e-mails, surfe på internettet eller se en film. Indtil videre er Mercedes’ Drive Pilot godkendt til hastigheder op til 60 kilometer i timen.

Har BYD ret eller er de tilbageholdende med selvkørende teknologi, fordi de måske har udfordringer i udviklingen? Det kan kun fremtiden vise os.

Se også: Få den bedste elbilforsikring hos If