Cadillac tester kompakt elektrisk SUV

Også Cadillac er på vej med en mindre elektrisk SUV. Den kommende elbil er baseret på Chevrolet Equinox EV, men i en mere luksuriøs udgave.

Cadillac tester kompakt elektrisk SUV

Det er kun en uge siden, at Cadillac præsenterede Celestiq til langt over 2 millioner kroner og nu får vi et første kig på en billigere elbil fra producenten, der er en kompakt SUV. Elbilen, der bliver Cadillac Lyriqs mindre søskende, er baseret på Chevrolet Equinox EV, og de er allerede ude og testrulle på vejene.

Får kendetegn fra Cadillac

Ser man nærmere på billederne, ser man klart og tydeligt kendetegnene fra Cadillac. Den nye elbil ligner en mindre version af Lyriq. Bilen er tydeligvis kortere, men generelt er linjerne foran og bagpå stort set identiske.

Den mindre elektriske Cadillac får samme vertikale opsætning af lygter som storebror, og der lader til at være en lightbar i hele bilens bredde, placeret lige under motorhjelmen. Baglysene, der dog kun er pladsholdere, antyder en vertikal opsætning, som vi kender fra Lyriq.

Ser man på bilen fra siden, ser vi lighederne med Chevrolet Equinox EV. Begge biler har Ultium-arkitekturen, hvor Cadillac byder på større batterikapacitet og mere kraftfulde motorer.

Se også: Test af elbiler

Cadillac
Spionfoto af den lille Cadillac SUV.
Chevrolet Equinox EV
Her er det Chevrolet Equinox EV.

Kommer i to varianter

Der kommer mindst to varianter af bilen, en entry-level med en enkelt motor RWD-opsætning, der formentlig er mindre kraftfuld en Lyriq med baghjulstræk.

Det samme gælder AWD-modellen, der får to elektriske motorer, men den får mindre kraft, så Lyriq med sine 500 hestekræfter har et forspring.

Se også: MG4 Electric: Elektrisk hatchback til attraktiv pris

Pris på Cadillac’ nye EV

Når det handler om prisen, kommer den nye Cadillac til at ligge mellem Lyriqs startpris på 65.000 dollars og Chevrolet Equinox EV, der efter sigende får en startpris på 30.000 dollars.

Det lyder som et godt udgangspunkt, især hvis den har udstyr i Cadillacs sædvanlige standard.

Produktionen skal dog ikke starte før sent i 2024, så der bliver tale om 2025-modeller. Modellen tiltænkt det amerikanske marked skal produceres på GM’s Orion-fabrik sammen med Lyriq, mens modellen til det internationale marked skal produceres i Mexico på Ramos Arizpe-fabrikken.

Se også: Nyt fra elbilmarkedet