Elbilproducenter i store problemer
Hvilke elbilproducenter sælger så få elbiler, at de lever på lånt tid – eller måske allerede har måttet kastet håndklædet i ringen? Vi kigger på det elbiler, som danskerne ikke køber.
Se også: Se priser, test og specifikationer på elbiler
Disse elbiler går danskerne udenom
Mange nye elbilproducenter er kommet til Danmark, og endnu flere er på vej. Men det er langt fra dem alle, der kommer til at overleve på det konkurrenceintense elmarked. Det er derfor med en vis risiko, at man i dag køber elbil.
Polestar har været i store problemer, men holder sig indtil videre oven vande med et gigant-lån. Aiways har været tæt på konkurs og mangler en stor pengeindsprøjtning, for at kunne fortsætte produktionen – en lignende udfordring står Fisker i, der er tæt på en konkurs.
Senest er det den kinesiske elbilproducent NIO, der flere gange har været i økonomiske problemer. Det er gået ekstremt dårligt med salget af bilerne i Danmark, og derfor lukker og slukker NIO i Danmark. Fremover styres NIO i Danmark fra hovedkontoret i Sverige.
Der er ingen tvivl om, at du fremover vil kunne læse om flere elbilproducenter, der må give op.
Se også: Disse elbiler gør det bedst i test
Herunder kan du se et udvalg af de elbiler, der er solgt i meget få eksemplarer Danmark i hele 2023:
- Aiways U6 (3 indregistreret i 2023)
- BYD Han (3 indregistreret i 2023)
- BYD Tang (5 indregistreret i 2023)
- Honda e:Ny1 (46 indregistreret i 2023)
- Honda e (9 indregistreret i 2023)
- Hongqi E-HS9 (56 indregistreret i 2023)
- JAC e-JS4 (85 indregistreret i 2023)
- Jeep Avenger (81 indregistreret i 2023)
- Maxus MIFA 9 (3 indregistreret i 2023)
- Maxus Euniq5 (9 indregistreret i 2023)
- NIO ET7 (6 indregistreret i 2023)
- NIO EL6 (6 indregistreret i 2023)
- NIO EL7 (8 indregistreret i 2023)
- NIO ET5 (21 indregistreret i 2023)
- Subaru Solterra (44 indregistreret i 2023)
- Voyah Free (8 indregistreret i 2023)
Læs også: Privatleasing hitter: 5 gode leasingtilbud på elbiler
Hvilke elbiler køber danskerne derimod gerne? Se de elbiler, der bliver solgt flest af i Danmark.
Privatleasing af elbil er bedre end køb
Overvejer du elbil, er der åbenlyse fordele ved at lease. Specielt hvis du overvejer en elbil fra en producent, som er forholdvis ny herhjemme. Med privatleasing slipper for bekymringer om batterinedbrydning, gensalgsværdi, den teknologiske udvikling og ikke mindst, at producenten ud af det blå lukker biksen ned i Danmark.
Flere og flere danskere vælger at privatlease deres nye bil. Faktisk er næsten en fjerdedel af alle nye biler i februar 2024 privatleaset.
Se også: Priser og tilbud på privatleasing af elbil
Vi anbefaler:
De billigste elbiler på vejene
Den bedste og billigste elbilforsikring
Fremtidige elbiler, der kommer i 2024, 2025 og 2026