EU kræver teknologi mod hastighedsoverskridelser inden 2024

Alle nye biler, der sælges i EU, skal snart have sikkerhedsfunktionen intelligent farttilpasning. Det er systemer, som skal sikre, at føreren overholder hastighedsgrænsen.

EU kræver teknologi mod hastighedsoverskridelser inden 2024

Alle nye biler, der sælges inden for EU, er snart påkrævet at have teknologi, der forhindrer for høje hastigheder. Teknologien kaldes for intelligent speed assistance (ISA) eller på dansk intelligent farttilpasning.

Læs også: EU-bilprojekt fuldfører test af autonom kørsel på tværs af lande

En del af forordning om motorkøretøjers sikkerhed

Den nye EU-lov er en del af den større forordning om den generelle sikkerhed af motorkøretøjer og trådte i kraft for nylig. Her fremgår det, at alle nye modeller og typer af biler, der kommer ud på det europæiske marked, skal have et ISA-system.

Loven gælder ikke biler, der allerede er i forhandlernes showrooms, i hvert fald ikke endnu. Inden juli 2024 skal alle nye biler, der bliver solgt inden for EU, have et ISA-system.

Skal reducere antallet af trafikuheld

I en pressemeddelelse skriver EU-Kommissionen:

“Indførelsen af ISA er et stort skridt fremad for trafiksikkerheden og har potentiale til at reducere antallet af trafikskader og dødsfald i trafikken dramatisk. Bilfabrikanterne har nu mulighed for at maksimere det potentiale, som ISA giver for at skabe sikrere veje for alle.”

Ifølge en vurdering fra EU-finansierede projekt PROSPER vil det kunne resultere i mellem 25 og 50 procent færre ulykker, hvis ISA bliver et krav i alle nye biler.

ISA-systemerne er dog endnu ikke perfekte. Foreløbige testresultater har vist, at systemerne kan være langsomme til at reagere eller ganske enkelt aflæse forkert.

Hvad er intelligent farttilpasning?

Hvis man ikke kender ti ISA-teknologien, kan vi fortælle, at betegnelsen ISA dækker over en hel række systemer, der kan aflæse vejens hastighedsbegrænsninger via kameraer på forenden af bilen, via GPS eller begge dele.

Alt efter hvilken teknologi, der er tale om, og hvordan den konfigureres af føreren, kan den påminde føreren om hastighedsbegrænsningen, automatisk justere fartpiloten, så den passer til den tilladte hastighed, eller reducere kraften fra motoren, så bilen kører langsommere.

Der er allerede mange, der har et sådant system i sin bil, og store bilproducenter som Honda, Ford, Jeep og Mercedes-Benz sælger allerede modeller på det europæiske marked, hvor et ISA-system er indbygget.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler