Faldende lyst til at købe elbiler i år

Høje omkostninger til udskiftning af batterier og adgang til offentlige opladere står øverst på listen over bekymringer, der forhindrer folk i at købe elbiler.

Faldende lyst til at købe elbiler i år

Amerikanske forbrugere, der planlægger at købe en ny bil, er 14 procentpoint mindre tilbøjelige til at købe en elbil, end de var sidste år. Det viser nye tal fra EY Mobility Consumer Index, der blev offentliggjort 9. september.

Undersøgelsen blandt cirka 1.500 amerikanere viser, at 34 procent af de adspurgte, der planlægger at købe en ny bil inden for de næste to år, har til hensigt at købe en elbil. Det er et fald fra 48 procent sidste år.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Dyrt batteriskift og manglende offentlige ladere

Øverst på listen over bekymringer, der forhindrer købere i at købe elbiler, er dyre omkostninger til udskiftning af batterier og adgang til offentlige ladere.

”Vi bliver ved med at høre om, at efterspørgslen efter elbiler er gået i stå,” siger Steve Patton, der er leder af EY Americas. Den afdæmpende stemning hos forbrugerne ”blev afspejlet på en meget større måde, end jeg nok havde forventet.”

EY’s resultater understøtter branchens voksende bekymring for, hvor hurtigt overgangen til elbiler går. Bilproducenterne har allerede solgt elbiler til hele gruppen af tidlige købere af elbiler, priserne på elbiler er fortsat høje sammenlignet med benzinbiler, og den offentlige ladeinfrastruktur er ofte upålidelig.

Alt dette har bremset væksten i salget af elbiler, og bilproducenterne har udskudt nye elektriske modeller og produktionsplaner som følge heraf.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Mindre rækkeviddeangst

Undersøgelsen indeholdt dog også nogle positive indikatorer for elbilsalget. Andelen af amerikanske bilkøbere, der er bekymrede over elbilernes begrænsede rækkevidde, faldt fra 30 procent sidste år til 24 procent i år.

Undersøgelsen viser også, at andelen af amerikanske købere, der er bekymrede for adgangen til ladestandere, faldt fra 34 procent i 2022 til 23 procent.

Forbrugerne ”er begyndt at indse, at det her med ladeinfrastruktur måske ikke er så stort et problem. Det er ved at blive en mindre bekymring,” siger Steve Patton.

Se også: Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026

Lavere omkostninger til vedligeholdelse

Alligevel står forbrugere over for en ny kilde til angst for elbiler: den høje pris på udskiftning af højvoltsbatterier. Den frygt kan dog være ubegrundet ifølge branchens data.

Selv om batterier er dyre at udskifte, holder de sandsynligvis i 12 år eller mere afhængigt af klima og brug af køretøjet, viser tal fra USA’s energiministerium.

”Forbrugerne skal uddannes. Disse batterier viser sig at have en levetid på 12-15 år, og de fleste af os har ikke engang et køretøj i 12-15 år,” siger Steve Patton.

Han oplyser, at bekymringer over batteriets sundhed og omkostninger kan ses som et udtryk for generelle bekymringer over vedligeholdelsesomkostningerne i elbiler.

Bilisterne frygter, at elbiler kræver konstant vedligeholdelse, men faktisk fremgår det af Department of Energy’s Alternative Fuels Data Center, at elbiler kræver mindre vedligeholdelse end konventionelle køretøjer. Elbiler har ingen motorolie og kun få andre væsker, og elmotorer indeholder færre bevægelige dele.

Elbilmarkedet mister momentum

Den faldende vilje i USA til at købe elbiler er seneste eksempel på et elbilmarked, der mister momentum. Godt nok fortsætter salget af elbiler ufortrødent her i Danmark, men sådan ser det ikke ud i store dele af USA og Europa.

Flere producenter som Volvo og Mercedes-Benz løber for tiden fra deres løfter om, hvor meget elbiler skal fylde af salget i fremtiden, da de ikke kan sælge nok elbiler. Imens skruer Toyota gevaldigt ned for salgsmålene for 2026, og flere producenter kæmper med store tab på salg af elbiler og modeller, som ikke bliver til virkelighed.

Samtidig ser der ud til at være øget fokus på, at på plug in-hybridbiler kan være en mindst lige så god erstatning for rene benzin- eller dieselbiler i overgangen til grønnere transportmidler. Store dele af verden har ikke den fornødne ladeinfrastruktur til at understøtte samme elbileventyr, som vi oplever i Danmark. Derfor vil vi formentlig også se et marked for elbiler, som ikke vækster nær så meget, som vi har set i 2023.

Vi anbefaler:
De billigste elbiler i Danmark
Hvilke elbiler er Bedst i Test?