Folk køber ikke elbil af miljøhensyn men pga. infotainmentsystemet
De fleste tror nok, at kunderne køber elektriske biler for at træffe et miljørigtigt valg og gøre noget godt for kloden. Mange ser på ejerne af elektriske biler som miljøbevidste og som dem, der er mest bekymrede over klimaændringerne, dårlig luft på grund af for meget skadeligt udslip fra forbrændingsmotorer, samt forurening af vandet som følge af boringer efter olie og naturgas.
Men stemmer det, køber kunderne virkelig elektriske biler af miljøhensyn? Telsas CEO Elon Musk taler gerne vidt og bredt om, at hans selskab producerer flest elektriske biler i verden og derfor ”gør mest for at løse klimaændringerne”, som han for nylig skrev i en besked til Microsofts grundlægger Bill Gates.
Se også: Test af elbiler
Køber elbil på grund af infotainmentsystemet
Teslas rival Polestar hævder dog, at tingene ser lidt anderledes ud i virkeligheden. Deres data viser nemlig, at de fleste amerikanere, der køber en elektrisk bil, gør det af andre årsager en miljøet.
En undersøgelse udført af tredjepart med bestilt af Polestar viser, at 55 procent af EV-køberne er mere interesseret i bilernes infotainmentsystem, in-vehicle teknologi og sømløs opkobling end bilernes miljømæssige fordele. Undersøgelsen er udført af OnePoll, der interviewede 5.086 amerikanske bilister i tidsperioden 5-26. januar.
Se også: Kan elbiler sikre den grønne omstilling?
Luksus i dag er problemfri tilslutning og digitale økosystemer
“Ideen om, at luksus defineres af det, der er ‘under motorhjelmen’, er i den elektriske æra blevet erstattet af prioriteringen af problemfri tilslutningsmuligheder, integration i eksisterende digitale økosystemer og godt UX-design,” siger Gregor Hembrough, chef for Polestar North America, i en udtalelse.
“Folk skifter til elbiler af mere end blot miljømæssige årsager, og Polestars fokus på teknologi i køretøjet betyder, at de kan få alt det, de ønsker, i en miljøvenlig pakke”, slår Hembrough fast for en sikkerhedsskyld.