Elbiler med stort bagagerum og meget plads
Elbiler fås i alle typer og størrelser – og et område, som de adskiller sig meget på, er bagagerummets størrelse.
Det siger sig selv, at en lille bybil har væsentligt mindre bagagerum end en stor SUV. Men inden for samme type er der stor forskel på, hvor meget plads der er i bagagerummet.
Se også: Se priser og tilbud på elbiler
Stor forskel på elbilers bagagerum
Nogle bilproducenter prioriterer meget benplads på bekostning af bagagerummets kapacitet, mens andre laver elbiler med et stort bagagerum, hvilket kan give mindre benplads. I andre tilfælde søger bilproducenterne et kompromis imellem de to ting, og i nogle tilfælde lykkes det bilproducenterne at lave elbiler både med meget plads både i kabinen og et stort bagagerum.
Man vil også opleve, at der er meget stor forskel på indretningen af elbilers bagagerum. Nogle elbiler har meget brede bagagerum, mens andre har smalle bagagerum. Til gengæld kan de i stedet være høje og/eller dybe. En del bagagerum har også en såkaldt falsk bagagerumsbund, hvor man kan have ekstra ting opbevaret under gulvet – for eksempel et ladekabel.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Disse elbiler har størst bagagerum
Bilproducenterne anvender ikke altid samme måde at måle bagagerummets kapacitet på. Vi viser her bilproducenternes egne tal, som i langt de fleste tilfælde angiver bagagerummets kapacitet op til hattehylden efter den såkaldte VDA-metode:
Kigger man udelukkende på bagagerummets kapacitet, når bagsæderne er oppe, indtages de fem øverste pladser af minibusser. Mercedes-Benz EQV har det største bagagerum på 1.410 liter, og Mercedes-Benz eVito Tourer, Volkswagen ID. Buzz og Kia PV5 Passenger ligger ikke langt efter.
Mange elbiler har et frunk. Kombinerer vi det med bagagerummets kapacitet, når sæderne er oppe, kravler en række elbiler op ad listen – blandt andet Tesla Model Y med i alt 971 liter bagagerumskapacitet, men tallene fra netop Tesla kan man ikke helt stole på. Mere om det senere. Mercedes-GLC EQ har også en høj kombineret volumen på 698 liter takket være et stort frunk.
Vil man udnytte den maksimale bagagerumsplads, skal man lægge bagsæderne ned. Her er det Volkswagen e-Caravelle, der har det største bagagerum med hele 5.490 liter. Også i den disciplin gør Mercedes-Benz EQV det godt (5.010 liter).
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Bilproducenternes tal passer ikke altid
Man skal ikke altid tage bilproducenternes tal for gode varer, selv om langt de fleste bruger den standardiserede VDA-målemetode. Tesla Model Y har for eksempel angiveligt et bagagerum på hele 854 liter. Til sammenligning har andre store SUV’er i samme størrelse såsom Xpeng G9 et bagagerum på 660 liter og Skoda Enyaq et bagagerum på 585 liter.
Den tyske bilorganisation ADAC har selv målt flere bilers bagagerum efter VDA-målemetoden. Hvis Tesla anvendte VDA-målemetoden korrekt, ville Model Y have en bagagerumskapacitet på kun 420 liter (en forskel på hele 434 liter fra det officielle tal). Til sammenligning ville Skoda Enyaq have et bagagerum på 515 liter og Xpeng G9 på 445 liter, hvilket vidner om, at Tesla har overdrevet størrelsen på bagagerummet i et voldsomt omfang.
En af årsagerne hertil kan være, at ADACs VDA-måling formentlig ikke medtager det store rum under bagagerumsbunden, som er ganske stort i Tesla Model Y.
En alternativ målemetode, som er nem at overføre til virkelige forhold, er biltesteren Bjørn Nylands test af, hvor mange banankasser han kan få plads til i bagagerummet og frunk.
Vi anbefaler:
Hvordan forsikrer du elbil bedst?
De bedste familiebiler fra Hyundai
Stor guide: Sådan oplader du med ladeboks
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den