Honda vil benytte Android Automotive fra næste år

Google har fået endnu en bilproducent med på Android Automotive-vognen. Fra 2022 vil Honda bruge Googles skræddersyede operativsystem til biler.

Honda vil benytte Android Automotive fra næste år

Googles operativsystem til biler bliver mere og mere populært. Nu har endnu en bilproducent nemlig meldt ud, at de vil være klar med de første biler med Android Automotive allerede fra næste år. Den japanske bilproducent Honda har ikke sagt hvornår det sker næste år eller hvilke biler der får Android Automotive.

Har du ikke helt styr på hvad forskellen er på Android Auto og Android Automotive, så tjek dette overblik. Kort sagt er Android Automotive Android Auto, som samtidig fungerer som bilens indbyggede infotainmentsystem.

“Vi vil samarbejde med Google for bedre at integrere Google-tjenester i vores biler, herunder muligheden for lettere at bruge funktioner som Google Assistant, Google Maps-funktionalitet og andre apps i bilen, der tilbydes via Google Play,” siger en talsmand for Honda i en e-mail.

Der er endnu ikke stor tilslutning til Googles nye operativsystem til biler. Der findes i dag kun to biler med indbygget Android Auto: Polestar 2 og Volvo XC40 Recharge. Dog har Google har indgået aftaler med en række andre bilproducenter, herunder Ford, General Motors og Renault-Nissan-Mitsubishi Alliancen, som vil resultere i, at millioner af fremtidige biler vil blive frigivet med standard Android-styresystemer.

Læs også: Apple CarPlay eller Android Auto – hvad er bedst?

Derfor kaster bilproducenter sig ikke over Android Automotive

Det kommer egentlig ikke som den store overraskelse, at Honda slutter sig til Android Automotive-festen. Bilproducentens nuværende styresystem har været Android-baseret i årevis. Honda var også en del af den Google-ledede Open Automotive Alliance sammen med Audi, Hyundai og chipproducenten Nvidia, som fokuserede på integration af Android i infotainment i biler.

Der er dog mange bilproducenter, der er bekymrede for at lukke tech-virksomheder ind i bilerne. Producenterne har forsøgt at ville holde de store teknologivirksomheder på afstand, for at forhindre dem i at få adgang til de lukrative kundedata, der strømmer ind og ud af deres biler. Dog forventer Honda, at de ved at lade Google komme ind under motorhjelmen sandsynligvis kan sælge flere biler til kunder, som foretrækker en mere smartphone-lignende oplevelse i bilen end den OS-software, som bilproducenten i øjeblikket leverer.

Læs også: De første test af Android Automotive – En solid platform