Hvor langt kører en elbil på motorvej?
Skal på langtur i elbilen, foregår det meste af ruten sandsynligvis på motorvej. Men hvor langt kan en elbil egentlig køre på motorvej, inden den skal forbi en ladestander? Og hvilke elbiler klarer sig bedst ved motorvejskørsel? Vi tager et kig på resultatet af en test, hvor rækkevidden på motorvej er testet på 51 elbiler.
Se også: Find sikker elbil til familien
Stor forskel på rækkevidde på motorvej
Det er ikke nogen hemmelighed, at elbiler er mest effektive i by og på landevej. Når elbilen kommer på motorvej og hastigheden sættes op øges forbruget meget. Derfor bruges der utallige timer hos bilproducenterne på, at gøre bilerne så aerodynamiske som muligt, da det spiller en stor rolle for bilens effektivitet på motorvej og dermed deres rækkevidde. En anden vigtig komponent er selvfølgelig også batteriet. Generelt kan man sige, at jo større batteri, desto længere rækkevidde.
Ét er hvad bilproducenter oplyser deres elbiler kan køre på et fuldt opladt batteri, noget andet er rækkevidden i virkeligheden. WLTP-rækkevidden giver et indtryk af bilernes rækkevidde ved blandet kørsel med både accelerationer og opbremsninger. Men hvordan bliver rækkevidden på elbilen, når den udelukkende kører på motorvej? Tyske Autobild har testet 51 elbiler på den samme motorvejsstrækning ved 130 km/t.
Se også: Den bedste elbil
Så langt kørte elbilerne på motorvej ved 130 km/t
Resultatet af den test? Der er stor forskel på rækkevidden elbilerne kørte på motorvej, hvor den bedste i testen kørte 482 kilometer og den dårligste 140 kilometer. Vi tager et kig på resultaterne fra de 51 elbiler nedenfor.
Bil | Rækkevidde 130 km/t (km) | WLTP (km) | Forskel (%) | Bruttokapacitet (kWh) | Effektivitet (kWh/100 km) |
Mazda MX-30 | 140 | 200 | -30,0 | 35,5 | 25,4 |
Honda-e Advance | 153 | 222 | 31,1 | 35,5 | 23,2 |
Peugeot e-Rifter | 164 | 282 | 41,8 | 50,0 | 30,5 |
Opel Combo e-Life | 171 | 287 | 40,4 | 50,0 | 29,2 |
MG5 Electric | 178 | 400 | 55,5 | 50,3 | 28,3 |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 200 | 419 | 52,3 | 69,7 | 34,9 |
SsangYong Korando e-motion | 203 | 339 | 40,1 | 61,5 | 30,3 |
Volkswagen ID.3 Pro 150 kW | 216 | 424 | 49,1 | 62,0 | 28,7 |
Toyota bZ4X | 217 | 504 | 56,9 | 71,4 | 32,9 |
Mercedes-Benz EQA 250 | 222 | 493 | 55,0 | 69,7 | 31,4 |
Cupra Born e-Boost | 226 | 419 | 46,1 | 62,0 | 27,4 |
Volvo XC40 Recharge Single motor | 227 | 423 | 46,3 | 69,0 | 30,4 |
Subaru Solterra | 244 | 414 | 41,1 | 71,4 | 29,3 |
Opel Zafira-e Life M | 250 | 314 | 20,4 | 75,0 | 30,0 |
Polestar 2 Dual motor Long range | 258 | 487 | 47,0 | 78,0 | 30,2 |
Hyundai Ioniq 5 (160 kW) | 261 | 451 | 42,1 | 72,6 | 27,8 |
AIways U5 | 266 | 410 | 35,1 | 63,0 | 23,7 |
Renault Megane E-Tech EV60 220 hk | 268 | 442 | 39,4 | 65,0 | 24,3 |
MG ZS EV | 272 | 320 | 15,0 | 51,1 | 18,8 |
Mercedes-Benz EQV 300 Lang | 273 | 351 | 22,2 | 100,0 | 36,6 |
Kia e-Soul | 280 | 452 | 38,1 | 67,5 | 24,1 |
Hyundai Ioniq 5 4WD 225 kW | 290 | 481 | 39,7 | 72,6 | 25,0 |
Renault Zoe E-Tech R135 | 292 | 383 | 23,8 | 54,7 | 18,7 |
BMW i4 M50 | 299 | 509 | 41,3 | 83,9 | 28,1 |
Volkswaen ID. Buzz Pro | 301 | 424 | 29,0 | 82,0 | 27,2 |
Kia EV6 Long Range RWD | 305 | 528 | 42,2 | 77,4 | 25,4 |
Skoda Enyaq iV80 | 318 | 531 | 40,1 | 82,0 | 25,8 |
Audi Q4 e-tron 40 | 326 | 509 | 36,0 | 82,0 | 25,2 |
Kia Nir EV | 326 | 460 | 29,1 | 68,0 | 20,9 |
Mercedes-AMG EQE 53 eMATIC+ | 328 | 523 | 37,3 | 90,6 | 27,6 |
Volkswagen ID.4 Pro | 328 | 527 | 37,8 | 82,0 | 25,0 |
Genesis GV60 Dual Motor Sport Plus | 330 | 465 | 29,0 | 77,4 | 23,5 |
Volkswagen ID.4 GTX | 332 | 497 | 33,2 | 82,0 | 24,7 |
Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo | 336 | 458 | 26,6 | 93,4 | 27,8 |
Hyundai Kona Electric Long Range Performance | 336 | 484 | 30,6 | 67,5 | 20,1 |
Ford Mach-E GT | 337 | 490 | 31,2 | 98,7 | 29,3 |
Volkswagen ID.5 Pro Performance | 340 | 532 | 36,1 | 82,0 | 24,1 |
NIO ET7 | 345 | 580 | 40,5 | 100,0 | 29,0 |
Tesla Model Y Long Range | 361 | 533 | 32,3 | 78,1 | 21,6 |
Tesla Model 3 (baghjulstræk) | 363 | 491 | 26,1 | 60,0 | 16,5 |
Audi RS e-tron GT | 367 | 465 | 21,1 | 93,4 | 25,4 |
Polestar 2 Single motor Long range | 374 | 474 | 21,1 | 78,0 | 20,9 |
Nissan Ariyra 2WD 178 kW | 378 | 533 | 29,1 | 91,0 | 24,1 |
Skoda Enyaq Coupé iV RS | 380 | 521 | 27,1 | 77,0 | 20,3 |
BMW i4 M50 | 388 | 624 | 37,8 | 105 | 27,1 |
Mercedes-Benz EQE 350+ | 423 | 671 | 37,0 | 100,0 | 23,6 |
Genesis Electrified G80 | 427 | 520 | 17,9 | 87,2 | 20,4 |
BMW iX M60 xDrive | 430 | 561 | 23,4 | 111,5 | 25,9 |
BMW iX xDrive50 | 434 | 630 | 31,1 | 111,5 | 25,7 |
Mercedes-Benz EQS 450+ | 482 | 763 | 36,8 | 120,0 | 24,9 |
Mercedes-Benz EQS 450+ opnår den længste rækkevidde på motorvej ved 130 km/t i denne test, hvor den kører 482 kilometer. På anden og tredjepladsen finder man BMW iX, der kører 434 og 430 kilometer. I gennemsnit kører elbilerne i testen 299 kilometer på motorvej.
Den testede rækkevidde er i gennemsnit 35,4 % lavere end den officielle WLTP-rækkevidde, men i den beregning bør man også tage højde for, at WLTP tester ved blandet kørsel. MG ZS EV er den elbil, der i testen oplever det mindste fald i procent (15,0).
Den gennemsnitlige effektivitet i testen er 26 kWh/100 km. Tesla Model 3 med baghjulstræk har en effektivitet på kun 16,5 kWh/100 km, mens Mercedes-Benz EQV 300 Lang har en effektivitet på 36,6 kWh/100 km.
Se også: Nyheder om elbiler
Glem ikke lynopladningen
For nogle er det vigtigt, hvor langt en elbil kører på ren motorvej. I dagligt brug er det dog de færreste, der kører så langt. Dog er det stadig interessant at se bilernes præstationer, hvor der tydeligvis er meget stor forskel.Udover rækkevidden er det dog vigtigt at undersøge elbilernes evner inden for lynopladning, hvis man ofte kører langt. Har man brug for at holde ind og lade bilen op ved en lynladestander, er der stor forskel på, hvor hurtigt de oplades – og dermed hvor hurtigt man kan komme videre. Derfor vægter vi i vores test af elbiler opladning lige så højt som rækkevidden.
Se også: Få styr på elbilforsikringer her