Hyundai afslører ny Kona Electric med radikale designændringer

Den lille elektriske SUV Hyundai Kona går fra at have et temmelig anonymt og kedeligt design til et modigt og spændende design. Se de enorme designændringer her.

Hyundai afslører ny Kona Electric med radikale designændringer

De hidtidige udgaver af den lille elektriske SUV Hyundai Kona har ikke gjort meget væsen af sig, men sådan bliver det ikke i den nye version af elbilen, der netop har haft verdenspremiere.

Den nye Kona Electric har ikke bare fået et facelift. Hyundai har ændret så godt som alle kroge af bilens design, og der er dermed tale om en ny elbil med et helt andet udtryk, men også i en noget anden størrelse.

I forhold til den forrige Kona er den nye model 17,5 centimeter længere, 2,5 centimeter bredere og 10 millimeter højere. Akselafstanden er forøget med 60 millimeter til 2.660 millimeter.

Og hvor bagagerummet før kun kunne rumme 332 liter, er der nu plads til 466 liter – og dertil er der kommet et frunk med plads til 27 liter.

Læs også: Sammenlign elbilernes specifikationer

Rækkevidde på op til 490 kilometer

Ligesom den fysiske størrelse er forøget, er batteriets størrelse og rækkevidden det også. Den nye Hyundai Kona Eletric kommer i to forskellige varianter:

  • Standard Range-varianten med forhjulstræk har et 48,4 kWh batteri med en endnu ukendt rækkevidde. Elmotoren har en effekt på 114,6 kW og et drejningsmoment på 255 Nm.
  • Long Range-varianten med forhjulstræk har et 65,4 kWh batteri og en WLTP-rækkevidde på op til 490 kilometer. Elmotoren har en effekt på 160 kW og et drejningsmoment på 255 Nm.

Til sammenligning havde forrige udgave af Kona et batteri på enten 39,2 kWh (305 km) eller 64 kWh (484 km). Opladningen sker også hurtigere. 10 til 80 procent klares på 41 minutter, hvor det i den tidligere model tog 54 minutter. Hyundai har endnu ikke oplyst ladeeffekten. Modsat Ioniq 5 og Ioniq 6 bibeholder den opdaterede Kona Electric en 400 volt arkitektur.

Ligesom Ioniq 6 understøtter den nye Kona Electric over the air-opdateringer (OTA). Den understøtter ligeledes Feature On Demand (FoD), så man kan downloade enkelte applikationer til bilen for at gøre den mere digital. Den nye Kona er også den første Hyundai til at understøtte Connected Car Navigation Cockpit (ccNC) – Hyundais nye infotainmentsystem, der integrerer navigation, førerdisplay og head-up display (HUD) i én og samme grafiske brugergrænseflade.

I instrumentbrættet er der to 12,3 tommer skærme og en række fysiske knapper under skærmen til infotainmentsystemet. Her kan man genkende mange elementer fra Ioniq 5 og Ioniq 6.

Kommer til Danmark i andet halvår 2023

Hyundai Kona lanceres både som benzinbil og elbil. Benzinudgaven får som den første debut i løbet af andet halvår, og lige efter kommer turen til den elektriske Kona.

Som noget nyt lanceres den nye Kona også som N-line i både benzin- og el-version.

Hyundai har endnu ikke oplyst priser på den nye Kona. Til sammenligning koster den forrige generation fra 254.995 kroner.

Læs også: Se bedste forsikring til elbiler

Se forskellen på den gamle og nye Hyundai Kona Electric

Det er ikke småting, der er blevet ændret på designet – både når det gælder eksteriøret og interiøret. Herunder kan du se en sammenligning mellem den forrige model og den kommende udgave af Hyundai Kona Electric.

Hyundai Kona Electric: Specifikationer

Mål:

  • Akselafstand: 2.660 mm
  • Længde: 4.355 mm (N Line: 4.385 mm)
  • Bredde: 1.825 mm
  • Højde: 1.575 mm (med 17/19-tommer dæk)
  • Frihøjde: 1.015 mm (for) og 972 mm (bag)
  • Benplads: 1.059 mm (foran) og 925 mm (bag)
  • Skulderplads: 1.435 mm (for) og 1.402 mm (bag)

Last:

  • Bagagerum/bagagerum: Op til 466 liter i henhold til VDA-standarden (op til 723 liter i henhold til SAE-standard)
  • Opbevaring i frunk: 27 liter

Ydeevne:

  • Maksimal rækkevidde (WLTP): Mere end 490 km (tilvalg med lang rækkevidde)
    • Long Range: 65,4 kWh-batteri, 2WD, 160 kW, 255 Nm
    • Standard Range: 48,4 kWh batteri, 2WD, 114,6 kW, 255 Nm

Funktioner

  • Understøttet opladningsinfrastruktur: 400 V
  • Opladning: 10 % til 80 % på 41 minutter med hurtigopladeren
  • Vehicle-to-Load maks. udgangseffekt: 3,13 kVA (Europa)
  • Portplaceringer: Indvendigt: midterkonsol bagpå, udvendigt: opladningsport til køretøjet

Sikkerheds- og bekvemmelighedsfunktioner:

  • Smart Sense Advanced Driver Assistance System (ADAS)
  • Forward Collision-Avoidance Assist (FCA)
  • Blind-spot View Monitor (BVM)
  • Remote Smart Parking Assist (RSPA)
  • Driver Status Monitor (DSM)
  • Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA)
  • Intelligent Speed Limit Assist (ISLA)
  • Driver Attention Warning (DAW)
  • High Beam Assist (HBA)
  • Lane Keeping Assist (LKA)
  • Lane Following Assist (LFA)
  • Parking Collision-Avoidance Assist (PCA)
  • Highway Driving Assist (HDA)
  • Navigation-based Smart Cruise Control (NSCC)
  • Surround View Monitor (SVM)
  • Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA)
  • Connected Car Navigation Cockpit (ccNC)
  • Digital Key 2 Touch
  • i-PEDAL
  • Smart Regenerative System

Tilgængelige farver:

  • Eksteriør: Abyss Black Pearl, Atlas White, Serenity White Pearl, Shimmering Silver Metallic, Cyber Gray Metallic, Ecotronic Gray Pearl, Ecotronic Gray Matte, Engine Red, Ultimate Red Metallic, Soultronic Orange Pearl, Jupiter Orange Metallic, Neoteric Yellow, Mirage Green, Amazon Gray Metallic, Cypress Green Pearl, Meta Blue Pearl, Denim Blue Pearl, Denim Blue Matte og Sailing Blue Pearl.
  • Interiør: Sort mono, grå tofarvet, sort og salviegrøn, sort og beige, sort og rødt punkt (kun N Line-variant), mørkegrå mono (kun Eco-pakke)

Se også: Test og anmeldelser af elbiler