Kina advarer USA mod egen produktion af batterier til elbiler

Kinas ambassadør i USA advarer om at udelukke supermagten fra at levere komponenter til elektriske biler.

Kina advarer USA mod egen produktion af batterier til elbiler

Den kinesiske ambassadør i USA, Qin Gang, har en ret enkel besked til amerikanerne, der er i gang med at etablere en intern leverandørkæde til elbiler ”Gør det ikke”, lyder den korte version.

Se også: Test af elbiler

Kan ødelægge forsyningskæden

Hvis amerikanerne gennemfører sin plan, kan det nemlig gå ud over begge lande, hævder Kina, ifølge Bloomberg. Det vil nemlig betyde, at landenes interesser flettes ind i hinanden, og det vil skade både den amerikanske og den kinesiske økonomi at ændre på sammensætningen af den globale leverandørkæde.

I et interview på dette års bilshow i Detroit, North American International Auto Show, sagde ambassadøren: ”At afkoble sig fra Kina betyder at afbryde forbindelsen til verdens største marked. Industrifødekæden har været relativt veletableret i de seneste år, og der vil ikke være nogen vinder, hvis nogen ønsker at gribe ind eller endda ødelægge det. Værdikæden for elbiler, eller specifikt forsyningskæden, er meget globaliseret.”

Ordet globaliseret bruges for det meste om situationer, hvor selskaber flytter sin produktion, enten til Østasien, Sydøstasien eller Sydamerika for at mindske omkostningerne og tjene flere penge. Men nu finder ordet også vej til diplomaternes ordforråd.

USA vil flytte produktionen hjem

Ambassadør Gang har helt ret, når han siger, at leverandørkæden til elbiler er globaliseret – det er hele pointen med Inflation Reduction Act, når det gælder elbiler: Elektriske biler fra amerikanske selskaber er afhængige af globaliseret forsyning og produktion, og USA vil gerne ændre på det og gøre det mere lokalt på begge fronter.

Den kinesiske ambassadør mener derimod, at en udelukkelse af Kina vil føre til, at USA bliver udelukket fra det kinesiske bilmarked og vice versa. Amerikanske bilproducenter som GM, Ford og Tesla kan dermed miste adgang til det største bilmarked i verden.

Ambassadøren giver et eksempel med General Motors og nævner, at GM’s seneste modeller er ”designet, udviklet og produceret til at blive solgt i Kina.

Samarbejdet mellem GM, SAIC og Wuling klarer sig ganske rigtigt udmærket takket være Wuling Mini EV.

Kinesiske elbilproducenter har det svært i USA

Formentlig vil kinesiske og andre elbil-producenter fra andre lande blive afskrækket af strenge regler i USA og droppe det amerikanske marked. Men det er på mange måder allerede tilfældet for kinesiske bilproducenter.

For eksempel var der ikke en eneste kinesisk bilproducent til stede ved det store The Detroit Auto Showbil i Detroit, USA. Sammenligner man det med det kommende bilshow i Paris, Paris Motor Show, så har både BYD, MG, Ora, Vinfast, Seres og Great Wall Motor planer om at deltage i Paris.

Det lader til, at Kina egentlig ikke er så interesserede i at sælge sine elbiler i USA, men hellere til have den mere lukrative rolle som leverandør til de mange elbiler, der bliver solgt i USA og mange andre dele af verden.

Se også: Nyheder om elbiler