LG skal betale 12 milliarder kroner for fejl på batteri

LG Electronics skal betale General Motors over 12 milliarder kroner, for at tilbagekalde og reparere elektriske køretøjer på grund af defekte batterier.

LG skal betale 12 milliarder kroner for fejl på batteri

Godt nok er LG den andenstørste producent af batterier til elbiler i et ekstremt lukrativt marked, men alligevel må det gøre ondt, at finde en regning af den størrelse i postkassen. På grund af brandrisici forårsaget af defekte batterier fra LG Chem i Chevrolet Bolt har General Motors bedt om erstatning, og nu er de kommet til enighed.

LG Electronics har netop accepteret at tilbagebetale General Motors et stort erstatningsbeløb for at tilbagekalde og reparere den elektriske Chevrolet Bolt. Erstatningsbeløbet af endt på voldsomme 1,9 milliarder dollar, eller over 12 milliarder danske kroner. 

Se også: Brandfare: 75.000 batterier i Hyundai Kona elbiler skal udskiftes

Alle Chevrolet Bolt tilbagekaldt

Chevrolet Bolt er General Motors bedste bud på en mainstream elektrisk bil, men problemer med dens batteri har forårsaget, at der måtte tilbagekaldes hver eneste elbil siden produktionen begyndte i 2016. Og reparation af disse, herunder fuldstændig udskiftning af nogle batterier, køretøjer forventes at koste 2 milliarder dollars. 

Fremstillingsproblemerne opstod på LG batterifabrikker i Sydkorea og Michigan. De “sjældne produktionsfejl” i Bolt elbilerne er en afrevet anodeflappe og foldet separator, der når de findes i den samme battericelle øger risikoen for brand. Og det er en fejl, der har fået mindst 13 styk Chevrolet Bolt til at bryde i flammer.

GM fleksibel platform
GM er på vej med en ny platform med Ultium-batteri, som bygges i samarbejde med LG.

Læs også: Sådan skal elbiler sikre den grønne omstilling

LG og GM stadig i samarbejde

På trods af denne gigantregning, så er der angiveligt ingen “hard feelings” mellem LG Electronics og General Motors.

“LG er en værdsat og respekteret leverandør til GM, og vi er glade for at nå denne aftale,” siger Shilpan Amin, GM -vicepræsident for global indkøbs- og forsyningskæde.

LG og General Motors er i stort samarbejde netop nu, hvor der bygges to batterianlæg i USA gennem et joint venture kaldet Ultium Cells LLC. Fabrikkerne i Ohio og Tennessee vil producere GM’s næste generations batterier kaldet Ultium.

Det nye batterier kommer på en helt ny platform, som GM kalder en “fleksibel global platform”. De nye Ultium batterier vil angiveligt kunne give en rækkevidde på over 700 km og en acceleration fra 0-60 mph på 3 sekunder.

Læs også: Tesla vil opnå længere rækkevidde med nyt batteri