Mercedes starter salg af biler med niveau 3 for autonom kørsel
Mercedes vil tilbyde det autonome niveau-3 kørselssystem med Drive Pilot, som er det første, der er godkendt til europæiske offentlige veje, som ekstraudstyr til S-Klasse og EQS-modeller fra den 17. maj.
Pris på Mercedes Drive Pilot
Drive Pilot vil koste 5.000 euro – det svarer til cirka 37.500 kroner – til S-klassen og 7.430 euro – det svarer til cirka 52.500 kroner – til EQS-modellen i Tyskland.
Systemet gør det muligt for bilen at tage kontrol over kørefunktionerne under visse betingelser, så føreren kan gøre andre ting. Det gælder for eksempel at besvare e-mails. Drive Pilot er godkendt til brug på cirka 13.000 kilometer tyske motorveje ved hastigheder på 60 km/t eller mindre, hvilket betyder, at dets primære anvendelse vil være i tæt trafik eller trafikpropper.
Drive Pilot bruger radar, lidar og kameraer samt ultralyds- og fugtsensorer til at levere data om vejforholdene til køretøjets computere. Den styrer hastighed, bremsning og vognbaneposition.
Føreren skal være klar til at tage over inden for 10 sekunder
Systemet kan til enhver tid bede føreren om at overtage kontrollen, hvilket er en forudsætning for niveau 3-autonomi. Hvis føreren ikke reagerer inden for 10 sekunder, standser bilen i en nødsituation.
Systemet vil kun blive tilbudt i nye biler og kan ikke eftermonteres, forklarer Mercedes. Det kræver nemlig installation af ekstra hardware for at kunne benytte Drive Pilot.
Se også: Test af elbiler
Først ude med autonom kørsel på niveau 3 i Europa
Mercedes fik i december godkendelse af de tyske myndigheder til systemet og slog dermed Tesla og andre rivaler i kapløbet om at opnå certificering til betinget assisteret kørsel, eller niveau 3 på SAE-skalaen.
Tyskland er fortsat det eneste europæiske land, der tillader en vis grad af automatiseret kørsel på niveau 3, men Mercedes håber at kunne få lignende tilladelse i USA på plads inden for kort tid.
Derudover arbejder Mercedes på at gøre næste skridt inden for automatiseret kørsel klar med Intelligent Park Pilot, der muliggør førerløs parkering.
Se også: Hvordan virker autonom kørsel?
Bilproducenter der arbejder med Niveau 3
BMW arbejder lige nu på at få godkendt et niveau 3-system i sin nye 7-serie luksus-sedan i år, mens Audi tidligere har arbejdet på at tilbyde niveau 3-kørsel til deres A8-sedan, men det blev stillet i bero i 2020.
Honda har fået en begrænset godkendelse i Japan, men det er kun implementeret i et begrænset antal biler.