Nio og Nvidia vil tage selvkørende biler til et nyt niveau

Den amerikanske chipproducent Nvidia og den kinesiske elbil-producent Nio indgår et samarbejde, som vil gøre den selvkørende bil langt klogere og sikrere.

Nio og Nvidia vil tage selvkørende biler til et nyt niveau

Sammen med nyheden om Nio’s første elektriske sedan, kommer nyheden om samarbejdet mellem elbil-producenten og amerikanske chipgigant. Nio og Nvidia indgår nemlig samarbejde, og det betyder, at elbilerne fra producenten vil blive udstyret med verdens kraftigste chip til selvkørende biler, Nvidia Drive Orin.

NIO har været en pioner inden for Kinas marked for førende intelligente elbiler, og med dette samarbejde tager de det skridtet videre. Nvidia kender de fleste for grafikkort, mediecentre og lignende, men de kan meget mere end det. Nvidias Drive Orin er intet mindre end verdens hurtigste chip til selvkørende biler og robotter. Den leverer 254 billioner operationer per sekund, og dem vil NIO fremover have fire af i deres elbiler.

Læs også: Teslas selvkørende bil kører fra San Francisco til LA

En bil med en supercomputer

“Autonomi og elektrificering er nøglekræfterne, der omdanner bilindustrien,” sagde Nvidias grundlægger og administrerende direktør Jenson Huang.

Og der er slet ingen tvivl om, at samarbejdet mellem Nio og Nvidia vil fremskynde udviklingen af ​​selvkørende teknologi i smarte og opkoblede biler. Nio’s egenudviklede supercomputer er blevet døbt “Adam”, og bilproducenten fortæller, at den vil kunne opgraderes efter køb. Elbils-producentens egenudviklede algoritmer kører på fire af de voldsomme Drive Orin chips. Og det er netop de nye sedan, Nio ET7, som vil blive udstyret med denne teknologi.

NIO ET7
NIO ET7 bliver udstyret med verdens klogeste og hurtigste chips til biler.

Læs også: Mercedes fremviser 56 tommer Hyperscreen-instrumentbræt

Fyldt med avanceret kunstig intelligens

Nio ET7 fyldt med autonom kørehardware, der inkluderer 11 kameraer med høj opløsning, 1 LiDAR med ultralang rækkevidde, 5 millimeter bølgeradarer og 12 ultralydssensorer. De to første Orin-SoC’er behandler de 8 gigabyte data, der produceres af køretøjets sensorsæt hvert sekund. Den tredje Orin fungerer som en backup for at sikre, at systemet stadig kan fungere sikkert i enhver situation, mens den fjerde muliggør lokal maskinlæring, forbedring af køretøjet med flådelæring samt personalisering af køreoplevelsen baseret på individuelle brugerpræferencer.

Den første bil med Nvidia Drive Orin, Nio ET7, forventes lanceret i løbet af 2022.

Se også: Nyheder om selvkørende teknologi og elbiler