Rækkevidde på elbiler – her er batteriernes største fjender
I 2020 har elbilerne haft deres bedste år i Danmark nogensinde. Der er blevet solgt langt mere elbiler i 2020 end nogensinde før og i december 2020 havde elbilerne et rekorthøjt salg. Den større popularitet kommer sammen med bedre batterier i elbiler, som nu giver en meget fornuftig rækkevidde. Man skal dog ikke glemme, at batterier stadig har nogle fjender, som kan gøre rækkevidden betydeligt kortere – faktisk kan rækkevidde blive halveret.
Elbilerne er bedre for klimaet og med tiden også for pengepungen. 2020 var et godt år for elbilerne og 2021 bliver helt sikkert endnu bedre. Bilerne bliver bedre og samtidig bliver udvalget større. Der kommer i løbet af 2021 også billigere elbiler, hvilket vil give salget et stort boost. Noget af det der holder mange tilbage for at køve en elbil er stadig rækkevidde, altså hvor langt/kort den kører på en opladning. Frygten for ikke at have strøm nok og ikke kunne nå til en lader kaldes populært “rækkeviddeangst”. I dag kører elbilerne længere på en fuld opladning og de oplades samtidig hurtigere – hvis man finder en kompatibel oplader. Dog er rækkevidden stadig elbilernes største ulempe.
På trods af en bedre rækkevidde, så har elbilernes batterier stadig fjender, som kan være ekstremt hårde og forkorte rækkevidden meget. Netop disse tager vi et kig på her.
Læs også: Toyota laver elbil, der kan oplades på 10 minutter
Disse ting forkorter elbilens rækkevidde
Lad os starte med den oplagte: Kulde. De fleste ved, at kulde og batterier ikke er et godt match. Jo koldere det er, desto kortere rækkevidde vil elbilens batteri have. Men det er altså ikke den eneste fjende elbilens og dens rækkevidde skal kæmpe mod.
En anden er vindmodstand, som fra bil til bil er meget forskellig. Er det en lille og lav bil, så der er selvfølgelig mindre vindmodstand, men er det derimod en større bil, så kan vindmodstanden have meget at betyde.
Og dette leder os til den næste fjende, nemlig hastighed, som hænger sammen med vindmodstand. Efterhånden som man sætter farten op, så bliver det hårdere for elbilens batteri – specielt når man kommer over de 70 km/t. Dagbladet.no har netop testet hvilken effekt kombinationen af kulde, vindmodstand og hastighen har på elbilens rækkevidde. Det blev testet på en strækning på 9 kilometer i 10 minusgrader ved 70, 80, 90, 100, 110 km/t. Ved 110 km/t er resultatet, at kombinationen af kulde, vindmodstand og fart har halveret rækkevidde og elbilen de har udført denne test på. Det svarer til et forbrug for 42,95 kW per 100 km.
Læs også: Disse 10 elbiler har den længste rækkevidde på en opladning
Vælg elbil med større batteri
Og hvad kan man så gøre ved det? Elbiler bliver som regel tilbudt med forskellige størrelser af batterier. Og det er klart, at større batterier koster mere. Alligevel kan det anbefales, at man vælger en udgave med et af de større batteri, da en opgradering senere hen kan blive en bekostelig affære.