Renault Scenic Vision har banebrydende hybridteknologi
Renault har netop fremvist konceptbilen Scenic Vision, der forventes at rulle ud på de danske veje allerede om to år. I Scenic Vision fremviser Renault en ny banebrydende hybridteknologi med en elektrisk motor og en brændselscelle, der giver en rækkevidde på 800 kilometer på en opladning.
Læs også: Renault Megane E-Tech får topkarakter i sikkerhedstest
El- og brint i perfekt harmoni
I konceptbilen Scenic Vision finder man en spændende ny teknologi, nemlig en hybridteknologi med en elektrisk motor og en mindre brændselscelle. Denne kombination skulle kunne levere en rækkevidde på over 800 kilometer, med 5 minutters stop til at fylde brinttanken op.
Det vil sige, at man med denne hybridteknologi kan tilbagelægge turen København til Amsterdam med kun 5 minutters pause. I det daglige kører man altså på ren el, men skal man længere kombinerer man el og brintdrift. Brintteknologien udvikles i øvrigt i samarbejde med Hyvia, der er Renaults joint venture-selskab sammen med PlugPower. I øjeblikket arbejdes der på at introducere brint i Renaults varevogne, men teknologien passer naturligvis også i kommende personvogne.
Scenic Vision har en 16 kW brændselscelle og en lille 2,5 kilo brinttank. Dertil er der en velkendt elektrisk motor. Den elektriske motor kender vi nemlig fra Renualt Megane E-TECH, der meget snart kommer til Danmark. Det er en motor med en ydeevne på 160 kW. Batteriet er på 40 kWh og produceret på fabrikken i Cleon og udmærker sig ved at være to gange lettere, to gange mindre og billigere at producere end et tilsvarende batteri.
Bilen er også bygget på elbilplatformen CMF-EV, som også er anvendt i Megane E-TECH.
Renault Scenic Vision – Tekniske specifikationer
- Længde: 4490 mm
- Bredde: 1900 mm
- Højde: 1590 mm
- Akselafstand: 2835 mm
- Hjulstørrelse: 21 tommer
- Vægt: 1700 kilo
- Motor: 160 kW
- Brændselscelle: 16 kW
- Batteri: 40 kWh
Stort fokus på bæredygtighed
Genbrug og genanvendelse er, ifølge producenten, i nøgleordene i den fremtidige produktion fra Renaults biler. Alle materialer brugt til karosseriet som stål, kulfiber og plastik kan genanvendes efter endt brug, og indenfor er alt designet med maksimalt hensyn til genbrug og miljø. For eksempel er sæderne lavet af et materiale, der gør at man ikke skal skille dem ad i enkeltdele før de genanvendes.
Og kigger man på batterierne har de også et liv efter at have været i elbilen. Estimater peget på, at andelen af elbiler på de europæiske veje stiger fra 10 mio i 2022 til 100 mio og i 2030. Renault har allerede lang erfaring med second life på batterier, hvor de genanvendes i en lang række sammenhænge (food trucks, batterier derhjemme, ombygget til elscootere og andet)
Med Renault Scenic Vision vil man med en skabe en bil, der har et CO2 aftryk, der er 75 procent mindre i produktion og brug end konventionelle elektriske biler.
Når Renault Scenic Vision kommer i 2024
Spændende lyder denne hybridteknologi, men det er først noget Renault forventer at have klar efter 2030. Når Renault Scenic Vision kommer i 2024 vil det være som en ren elbil.
Se også: Seneste nyt om elbiler