Samsung vil ikke lave elbiler – det er en stor fejl advarer dansk bilekspert

Samsung har flere gode grunde til ikke at lancere sin egen elbil, men det er en meget risikabel beslutning, advarer dansk bilekspert.

Samsung vil ikke lave elbiler – det er en stor fejl advarer dansk bilekspert

Elbiler er fremtiden, og nogle af verdens største bilproducenter fokuserer nu aktivt på at lancere flere modeller. Industrien tiltrækker endda også virksomheder, der ikke historisk har fremstillet biler. For eksempel menes Apple at arbejde på sin egen elbil, og også Xiaomi har annonceret en gigantisk milliardsatsning på området.

Huawei, Google og andre store tech-selskaber har også meldt sig interesserede i elbiler, men faktisk er der ikke så meget som et lille bitte pip fra Samsung om deres interesse i at lancere en Samsung-bil. Der er heller ikke meget at komme efter på rygtebørsen, der ellers normalt hægter sig på blot den mindste lille krog, når det drejer sig om tech.

Samsung leverer komponenter til førende bilproducenter

Samsungs forskellige divisioner leverer allerede komponenter til nogle af de førende elbilproducenter, så det ville ikke være umuligt for elektronikgiganten, hvis de skulle få blod på tanden, at lancere en Samsung-branded elbil.

At Samsung alligevel ikke lader til at være interesserede i at lancere deres eget eldrevne bilbrand, kan undre, når nu mange af selskabets konkurrenter går ind på markedet.

Korea Times har tidligere citeret to unavngivne ledende Samsung-chefer, der er direkte involveret i denne beslutning. De slår fast, at virksomheden ikke vil lave sit eget mærke af elbiler.

Se også: Test af elbiler

Biler giver overskud og kan konflikte med kunder

Den primære årsag er, at Samsung mener, at indsatsen ganske enkelt ikke vil give et bæredygtigt overskud. Der vil være for stort et arbejde med at søsætte en bilforretning, lyder det.

Som en førende leverandør af komponenter til bilindustrien ønsker Samsung også at undgå potentielle konflikter med disse kunder, siges en af de andre årsager at være.

En af årsagerne til, at selskaber som Apple, Xiaomi og Huawei vil ind på bilmarkedet, er, at deres smartphone-forretning står over for hård konkurrence og med faldende overskud. De er nødt til at finde nye indtægtskilder.

Det er Samsung også, men de har en meget lukrativ komponent- og chipforretning, der indbringer rekordoverskud, og den skal nok blive ved med at levere store overskud i fremtiden. Samsung leverer komponenter til for eksempel chips til autonom kørsel, kameramoduler, batterier og OLED-skærme.

Førende producenter som Tesla, Hyundai, BMW, Audi, Rivian og andre tælles blandt Samsungs kunder.

Summeret op vurderer Samsung, at selskabet kan opnå større overskud ved blot at forblive leverandør af komponenter til producenter af elbiler i stedet for at fremstille sine egne elbiler.

Se også: Oversigt til nye elbiler

Svært at producere biler – også for Samsung

Spørgsmålet er, om det er rigtig set af Samsung at holde sig ude af bilmarkedet. Daniel Søgaard Hald er chefredaktør på mobilsiden.dk og følger bilmarkedet tæt. Han forstår Samsungs bevæggrunde for holde sig fra at udvikle en Samsung-bil og slår samtidig fast, at det ofte bliver undervurderet, hvor svært det er at udvikle og producere biler.

“Det er ikke noget, man bare lige gør. Tager vi et kig på Apple, har deres bilprojekt indtil videre taget 7-8 år, og vi har endnu ikke hørt noget officielt om projektet fra dem. Vi har egentlig kun hørt om det kaos, der er omgivet deres bilprojekt, hvor der hyres eksperter fra andre førende bilproducenter det ene øjeblik, mens hele bilafdelingen bliver fyret det andet øjeblik”.

Daniel Søgaard Hald vil derfor ikke afvise, at det sagtens kan vise sig at være den helt rigtige beslutning, som Samsung har taget.

Se også: Derfor bliver elbiler vigtige i fremtiden

Umuligt at følge med hvis de ændrer holdning

“På den anden side kan Samsung også hvile for meget på laurbærrene, og er nu i en situation, hvor de umuligt kan følge med den hurtigt voksende branche, hvis de på et tidspunkt skulle ændre holdning”.

Han påpeger også, at der findes mange andre udbydere af batterier, chips, sensorer og kameraer til elbiler og nogle af dem bygger endda deres egne elbilmærker.

“Samsung kan ikke være sikre på, at deres komponent- og chipforretning forbliver lukrativ. I dag handler det også meget om at bygge økosystemer, som også Samsung allerede gør med mange af deres egne produkter. Fremtidens elbil bliver en del af brugernes økosystem, og dette vil Samsung ikke kunne tilbyde som situationen er i dag”, slutter Daniel Søgaard Hald.