Shenzhen først i Kina til at tillade niveau 3-kørsel med selvkørende biler
Shenzhen er Kinas fjerdestørste by med næsten 18 millioner borgere. Den har en position som centrum for teknologi, udvikling og produktion, og den position vil byens politikere gerne fremhæve ved at være de første i Kina til at indføre en lov om kørsel med selvkørende biler.
Læs også: Se selvkørende Mercedes EQS overtage styringen
Kina langt fremme
Udviklingen af selvkørende biler er kommet langt, og mange producenter er klar til at sende bilerne ud af fabrikkerne. Politikere og myndighederne er dog ikke helt lige så langt i den proces. Kina ligger endnu en gang med helt fremme, når det gælder ny teknologi, og i dette tilfælde nærmere bestemt når det gælder at lade selvkørende biler rulle ud i virkeligheden uden restriktioner.
Den nye lov gælder for smarte opkoblede køretøjer, der bliver opdelt i tre kategorier: Delvist automatiserede, udvidet automatiserede og helt automatiserede.
Niveauer for automatisering af selvkørende bilerBilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.
|
Helt automatiseret kørsel uden manuel kontrol
I de to førstnævnte kategorier har bilerne mulighed for manuel styring, hvor føreren kan overtage kontrollen over bilen. Den tredje kategori, hvor bilen er helt automatiseret, er der ingen manuel funktion, og bilen kan ikke overtages af en fører. Den kategori af selvkørende biler må kun køre i visse dele af byen.
Alle biler, der har en eller anden grad af automatiseret kørsel, skal være udstyret med en ekstern indikator, så medtrafikanterne er klar over, at bilen lige nu kører selv. Kinesiske producenter er klar til at opfylde det krav og har monteret grønne lamper foran og på siderne af bilerne, der tændes, når føreren benytter bilens selvkørende teknologi. Li Auto L9 er en af de første biler med den slags indikatorlamper.
Chaufføren har stadig ansvaret
En vigtig del af den nye lovgivning om selvkørende biler er den del, der handler om førerens ansvar. Føreren skal ifølge loven kunne tage kontrollen over bilen i det øjeblik, vedkommende bliver opfordret til at gøre det. Hvis der sker en ulykke, er det førerens ansvar, selvom det selvkørende system var slået til ved ulykkestidspunktet. Når det gælder helt selvkørende biler uden fører, falder ansvaret på enten ejeren eller vedkommende, der administrerer en hel flåde af selvkørende biler.
Den kinesiske bilproducent Xpeng har forberedt sig på dette længe og er kommet med en opdatering til sit City NGP-system, der er specifikt designet til bykørsel med selvkørende biler. Denne nye lovgivning åbner mulighederne for reel selvkørende trafik og yderligere føre udviklingen fremad.
Også andre byer tillader selvkørende biler
Det er ikke kun Shenzhen, der går forrest, når det kommer til selvkørende teknologi i bybilledet. En by som San Francisco har i årevis været mekka for virksomheder som Waymo til at teste selvkørende køretøjer på niveau 4 i trafikken – dog også kun i et afgrænset område. I maj blev det også muligt med udvalgte Mercedes-elbiler at køre med selvkørende teknologi på niveau 3 på udvalgte motorvejsstrækninger i Tyskland efter godkendelse af den tyske pendant til Vejdirektoratet. Det foregår dog kun ved hastigheder på op til 60 kilometer i timen – til gengæld er systemet godkendt på 13.000 kilometer motorvej.
Se også: Nyheder om elektriske biler