Stor bilproducent dropper Apple CarPlay og Android Auto i elbiler
Vi har tidligere set, at det kan være risikabelt for bilproducenter at udvikle egen software til sine biler. Visse er lykkedes og har fået et okay resultat, men andre har fejlet totalt.
Ifølge Edward Kummer, digital chef hos GM, og Mike Himche, administrerende direktør for cockpit hos GM, har selskabet planer om at skrotte Apple CarPlay og Android Auto næste år. Vi håber de får bedre held af det end for eksempel VW.
Den første bil, der ikke kommer udrustet med den tidligere software, bliver 2024 Chevy Blazer EV.
GM vil bruge Android Automotive
Men GM’s træk er ikke helt så alvorligt, som det lyder. De har kigget konkurrenterne nøje i kortene og har ingen planer om at udvikle en egen software. I stedet vil de bruge den indlejrede Android Automotive softwarepakke.
Nu sidder du måske om spekulerer på, hvad forskellen på Android Auto og Android Automotive er. Jo, Auto er ganske enkelt en spejling af din telefon i bilen, mens Automotive-softwaren er indlejret og fungerer uden at koble en ekstern enhed til.
Android Auto har samme udseende i alle enheder, mens Auto Automotive kan tilpasses langt hen ad vejen, så hver producent kan få det, som den vil have det.
Se også: Priser og leasingtilbud på elbiler
Får bedre kontrol over brugeroplevelsen
GM ser Android Automotive som en stor forbedring i forhold til Android Auto, simpelthen fordi bilproducenten får langt mere kontrol over brugeroplevelsen.
Derudover kommer Android Automotive med otte års opdateringer af Google Maps, og Google Assistant er gratis og bliver også holdt opdateret. Med tanke på, at teknologien bag førerassistenten i fremtiden bliver mere sammenkoblet med navigationen i bilen, har bilerne ikke længere brug for en telefon for at kunne tilbyde alle funktioner.
Se også: Test af elbiler
Andre bruger også Android Automotive
GM er ikke de første til at få øjnene op for Android Automotives potentiale. Volvo, Polestar, BMW, Honda og Stellantis er alle i gang med at lægge softwaren ind i sine biler, og også VW er interesserede.
Android Automotive kan arbejde sammen med Apple CarPlay og Android Auto, så det er GM selv, der vælger at udfase systemerne. De vil helt enkelt have sine biler til at fungere uden en telefon.
Det er en interessant tilgang, der faktisk giver mening. De fleste bilproducenter, især hvis man taler om dem, der producerer elektriske biler, arbejder for at integrere telefonerne yderligere i sine biler, men sådan vil GM ikke have det. I stedet vil de have bilen til at fungere helt uafhængigt af andre enheder og give føreren alle funktioner, uden at man behøver have telefonen med sig.
Se også: Forsikringer til elbiler
Giver bedre muligheder for betalingstjenester
Det kan også være, at GM har en bagtanke med det hele. Det indbyggede Android Automotive-system har ganske vist otte års opdateringer af Google Maps, men det kommer med kun de mest essentielle apps.
Yderligere funktionalitet kommer med apps eller abonnementer, man køber. Android Auto betyder, at en app fra telefonen også fungerer i bilen, men sådan er det ikke med Android Automotive. Det er et selvstændigt system, der ikke er koblet til ens Google-konto.
Det betyder, at det er en god mulighed for GM at tilbyde abonnementer eller andre betalingstjenester.
Apple mister GM-bilerne, for deres næste generation af Apple CarPlay har en lignende funktionalitet som Android Automotive. GM’s plan er indtil videre kun at udfase Android Auto og Apple CarPlay fra de elektriske biler. Biler med forbrændingsmotor fortsætter med at supporte de to systemer, til de ikke længere er i produktion.