Test, anmeldelse og pris på Audi Q8 e-tron

Audi Q8 e-tron byder på plads, luksus og lang rækkevidde, men er forbedringerne nok? Her er vores test af den nye Audi Q8 e-tron.

Test, anmeldelse og pris på Audi Q8 e-tron

e-tron blev til Q8 e-tron og 436 kilometer blev til 578 kilometer. Den nye Audi Q8 e-tron er forbedret på vigtige områder, men er det godt nok til en bil med en pris fra 699.990 kroner?

Se også: Alle elbiler fra Audi

Man kan sagtens blive i tvivl, når man ser en e-tron på gaden – er det den gamle e-tron eller den nye Q8 e-tron? Der er nemlig sket meget lidt med det udvendige design.

Indvendigt er dog hvor man finder nyhederne – både i kabinen og under motorhjelmen. Blandt andet har den nye Q8 e-tron fået en meget længere rækkevidde. Helt op til 600 kilometer i Sportback-varianten.

Spørgsmålet er om Audi Q8 e-tron er den bedste store elektriske SUV du kan købe lige nu? Hvad er godt og hvad er skidt? Vi giver herunder vores bedømmelse af den.

Konklusion test af Audi Q8 e-tron

Audi Q8 e-tron klarer sig flot i vores test, hvor den får en samlet score på 77 ud af 100. Det giver elbilen den samlede bedømmelse “Over middel”.

Blandt SUV-konkurrenterne i prisklassen 600.000 til 699.999 klarer Q8 e-tron sig også flot, hvor den indtager en førsteplads. Q8 Sportback e-tron, der koster fra 729.990, indtager en tredjeplads i sammenligningen.

Hvordan det med kvalitet kontra pris i Q8? Konklusionen er, at bygge og materialekvaliteten i Q8 e-tron er imponerende god, men man betaler også for det. I vores Kvalitet/Pris Ratio ender den derfor med bedømmelsen “Prisen matcher kvaliteten”. Læs mere om Kvalitet/Pris Ratio.

Der er desværre ikke foretaget en Euro NCAP crash- og sikkerhedstest på den nye Q8 e-tron endnu.

Se også: Varianter, priser og specifikationer på Audi Q8 e-tron

Se flere billeder af Audi Q8 e-tron

Det gode ved Audi Q8 e-tron

Først og fremmest er Audi Q8 e-tron bygget som en kampvogn. Materialerne er utroligt lækre og den virker virkelig godt skruet sammen.

Komforten er et af højdepunkterne i Q8 e-tron. Kabinen er stor og der er masser af plads til hoved og ben. Sæderne er komfortable og støttende og der er gode opbevaringsmuligheder – for ikke at glemme bagagerummet på 569 liter.

Med den adaptive luftundervogn, der er standard i Q8 e-tron, er det som at køre på en sky.

Rækkevidden og opladning er også godkendt. Den kører op til 578 kilometer og lader fra 10-80 % på 31 minutter.

Førerskærm og infotainmentskærm er af en god kvalitet, og der er både Apple CarPlay og Android Auto samt mulighed appopkobling.

Se også: Prøvekør en Audi Q8 e-tron

Dette kunne være bedre ved Audi Q8 e-tron

Audi Q8 e-tron er bestemt ikke en grim bil, tværtimod. Men den er derimod klassisk og en anelse kedelig. Der er sket for lidt fra e-tron til Q8 e-tron, og vi håbede på et mere vovet design.

Audis infotainmentsystem trænger efterhånden til en overhaling. Designet er forældet og det er hverken heller hurtigt eller brugervenligt nok.

Q8 e-tron er dyr, men langtfra den hurtigste. Basismodellen til knap 700.000 kroner tager 0-100 km/t på 6 sekunder, hvilket er identisk til en ny Tesla Model 3 til den halve pris.

Der medfølger et fint udvalg af udstyr i basisvarianten, men skal du have mere udstyr, bliver det meget hurtigt dyrt.

Se også: Kommende elbiler i Danmark

Alternativer til Audi Q8 e-tron

Vi byder velkommen til Audi Q8 e-tron i Danmark, hvor den skal konkurrere mod elbiler som Mercedes EQC, NIO EL7 og BMW iX.