Test, bedømmelse og pris på Mazda 6e
Mazda 6e er en rummelig elektrisk sedan, der lander i Danmark i løbet af sommeren. Er Mazda 6e et godt bud på en elbil? Læs med og bliv klogere på den.
Se også: Alle elbiler fra Mazda i Danmark
Kort om Mazda 6e
Mazda 6e er en sedan med fem siddepladser, en rummelig kabine og et mindre bagagerum. Mazda 6e byder på hurtig opladning, et helt nyt cockpit, ny teknologi og større infotainmentskærm med nyt software.
Vores test og bedømmelse består for nuværende udelukkende af vores vurderinger af specifikationerne på Mazda 6e og vores forventninger til dansk prisniveau. Mazda 6e kommer til Danmark i sommeren 2025.
Artiklen opdateres i takt med at testresultater fra uvildige og anerkendte testmiljøer i udlandet bliver offentliggjort.
Se også: Test af alle elbiler i Danmark
Design på Mazda 6e
6e bliver den anden elbil fra Mazda i Danmark. Bilen er en sedan, der byder på et nyt og mere moderne design. Men selvom designet er nyt, er man ikke i tvivl om, at den er en Mazda.
Mazda 6e er bygget på en ren elbilplatform, EPA1 platform, der er udviklet af den kinesiske producent Changan. Faktisk er Mazda 6e baseret på den kinesiske elbil Deepal L07 og bygget på Changans fabrik i Kina.
Mazda 6e måler 4.921 × 1.890 × 1.491 mm og er dermed lidt mindre end en VW ID.7. Den har en akselafstand på 2.895 mm, hvilket vidner om en rummelig kabine. Tesla Model 3 har til sammenligning en akselafstand på 2.875 mm.
Indvendigt ser Mazda 6e ud til at byde på en rummelig kabine og et helt ny cockpit. Mazda har fjernet mange fysiske genvejsknapper fra cockpittet, som nu har et mere minimalitisk design. Funktionerne er flyttet til et nyt infotainmentsystem på en 14,6 tommer skærm.
Se også: Specifikationer, priser og billeder af Mazda 6e
Rækkevidde, ydeevne og plads
Man kan få Mazda 6e med enten et batteri på 68,8 eller 80 kWh batteri, som skulle give den en rækkevidde på 479 og 552 km.
Den byder på meget hurtig opladning ved en lynlader. Den lader med en maksimal effekt på 200 kW, hvor 10-80 procent skulle tage ned til 22 minutter.
Mazda oplyser, af Mazda 6e har et forbrug på 16,5-16,6 kWh/100 km.
Mazda 6e er baghjulstrukket og yder op til 258 hk i basismodellen. Vælger man varianten med det store batteri, får man faktisk en lavere ydeevne på 245 hk.
0-100 km/t klares på under 8 sekunder og en tophastighed på 175 km/t.
Bagagerummet i Mazda 6e er på 330 liter og der er et frunk på 70 liter.
Se også: Alle elbiler af typen sedan i Danmark
Pris på ny Mazda 6e
Der er ikke en officiel pris på Mazda 6e endnu. Vi forventer, at den vil koste fra cirka 350.000 kr.
Se også: Se priser på de billigste elbiler i Danmark
Perspektivering
Vil den nye Mazda 6e blive et af de bedste bud på en komfortabel og velkørende elektrisk sedan? Det kan vi desværre ikke svare på endnu. Vi ser frem til at kunne bringe en grundig test af 6e, når Mazda bringer den til Danmark i løbet af sommeren 2025.
Vi er derfor ikke klar med en test af den nye Mazda 6e endnu, men så snart det er muligt vil siden her blive opdateret med testresultat for den, hvor du vil kunne se dens samlede bedømmelse samt fordele og ulemper ved denne elbil.
Du vil også kunne se en vejledende priser og de mest oplagte alternativer til den.
Se også: Test af de nyeste elbiler i Danmark
Billeder af ny Mazda 6e
Alternativer til Mazda 6e
Kan Mazda 6e udfordre de elektriske sedaner, der er på markedet i Danmark nu? Til en pris omkring 350.000 kr. er der flere populære konkurrenter.
Blandt de bedste konkurrenter i prisklassen er der Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 6 og BYD Seal, men der er flere andre elektriske sedaner i prisklassen.
Se også: Disse elbiler kommer i 2025, 2026 og 2027
Vi anbefaler:
Stor guide til opladning af elbil hjemme
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Disse elbiler er Bedst i Test