Volvo udsteder verdens første batteripas til elbiler forud for EU-regler

Volvo lancerer verdens første batteripas til elbiler, som registrerer oprindelsen af råmaterialer, komponenter, genbrugsmaterialer og CO2-fodaftryk for batteriet i Volvo EX90.

Volvo udsteder verdens første batteripas til elbiler forud for EU-regler

Køber man en Volvo EX90, får man et batteripas med i købet. Passet er udviklet af Volvo, som ejes af kinesiske Geely, i samarbejde med den britiske startup Circulor, som bruger blockchainteknologi til at kortlægge forsyningskæder for virksomheder. Det har taget fem år at udvikle batteripasset.

Volvo indfører batteripasset i flagskibet EX90 næsten tre år, før nye EU-regler træder i kraft. Det sker i et forsøg på at øge gennemsigtigheden over for bilkøberne. Volvo har som mål kun at producere elbiler, når vi når 2030.

Se også: Sammenlign elbiler fra Volvo

Alle elbiler skal have batteripas i EU

Batteripas bliver obligatorisk for alle elbiler, der sælges i EU fra februar 2027. Passene skal vise batteriernes kemiske sammensætning, herunder oprindelse af de vigtigste materialer, deres CO2-aftryk og genbrugsindhold.

Med andre ord bliver det meget nemmere som forbruger at sætte sig ind i højvoltsbatteriet i den elbil, man overvejer at købe.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvaliteter

Eksempel på et batteripas, der lever op til EU’s kommende forordning. Foto: Circularise

Både til ejere og myndigheder

Produktionen af SUV’en Volvo EX90 er startet netop i dag, og de første eksemplarer af elbilen vil blive leveret til kunder i Europa og Nordamerika fra anden halvdel af året. Volvo-ejere kan få adgang til en forenklet version af batteripasset ved hjælp af en QR-kode på indersiden af førerdøren.

Passet vil også indeholde opdaterede oplysninger om elbilbatteriets sundhedstilstand. Det kan få stor betydning for elbilernes gensalgsværdi, hvis man ved, om batteriet er sundt eller ej. Passet vil fungere i 15 år, og vil ifølge Volvo koste omkring 10 dollar per elbil. Myndighederne vil få adgang til en mere omfattende version af passet.

Se også: Elbiler er markant billigere at køre i end benzin- og dieselbiler

Sporer materialer fra miner til de enkelte biler

Systemet sporer batterimaterialer hele vejen fra minen til de enkelte elbiler ved at koble sig på leverandørernes produktionssystemer for at spore materialer gennem hele forsyningskæden og tjekke leverandørernes månedlige energiregninger – og hvor meget af deres energi, der kommer fra vedvarende kilder for at beregne et samlet CO2-fodaftryk.

Når nye leverandører af materialer kommer til, bliver de også koblet på systemet.

Se også: Seneste nyt om elbiler, der kommer i 2024, 2025 og 2026

Vi anbefaler:
Billigste hjemmeopladning og ladeboks
Find den bedste og billigste forsikring til elbil
Test og anmeldelser af elbiler