VW etablerer nyt selskab og går ind på det globale batterimarked

Volkswagen træder ind i markedet for elbilbatterier med det nyoprettede selskab PowerCo. Det skal håndtere alt fra anskaffelse af materialer og til salg og genbrug af de endelige batterier.

VW etablerer nyt selskab og går ind på det globale batterimarked

Volkswagen udvider sine forretningsområder og går ind på batterimarkedet med en ny fabrik, der skal bygges i Salzgitter i Tyskland. Det første spadestik er taget til den første af i alt seks fabrikker, der skal bygges rundt omkring i Europa.

Læs også: CATL klar med batterisystem til fremtidens elbiler

PowerCo med fuld fokus på batterier

Dette nye kapitel i VW’s lange historie skal et nyt selskab, PowerCo, stå for. Det er dannet af VW udelukkende for at have fokus på batterimarkedet, og det nye selskab skal have ansvaret for alt, der har med batterierne at gøre, lige fra at anskaffe materialer til at sælge de endelige produkter.

PowerCo skal selv stå for at udvikle fabrikkens område i Salzgitter og for at udvide produktionen til andre steder i Europa og Nordamerika.

Det nye selskab skal i løbet af de næste otte år investere 20 milliarder euro i at udvikle de nye fabrikker og områderne omkring. Det betyder mindst 20.000 nye jobs totalt i Europa. Med tiden skal der også åbnes PowerCo-fabrikker i Nordamerika.

Det er meningen, at fabrikken skal have en kapacitet på 40 GWh, nok til 500.000 elektriske biler. I 2030 er det meningen, at alle seks europæiske fabrikker er i gang, og til sammen skal de have en kapacitet på 240 GWh.

Læs også: Billeder af Volkswagen ID. Aero – den elektriske sedan er klar i 2024

Går i Teslas fodspor

PowerCo overtager al håndtering, der har med batterier at gøre, og de fabrikker, der producerer dem. PowerCo får også ansvaret for udvikling af ny batteriteknologi.

PowerCo følger i Teslas fodspor med en helt vertikal integration af værdikæde, maskineri og udstyr til fabrikkerne. Selskabet har også planer om at producere lagersystemer til energinetindustrien.

En fabrik i Skellefteå i Sverige er den første af de store fabrikker, som VW vil åbne. VW Group har allerede investeret 500 millioner euro i samarbejdet med Northvolt og ejer 20 procent af selskabet.

De første batterier fra den svenske fabrik kommer ud på markedet i 2023. I alt har VW investeret 1,4 milliarder euro i den fabrik siden 2019. Salzgitter og tre andre navngivne steder i Europa bliver hjem for kommende fabrikker. Den næste i rækken kommer til at ligge i Valencia i Spanien.

Skaber 5.000 jobs i nærområdet

Den nye batterifabrik betyder 5.000 nye jobs i nærområdet, og samtidig bibeholdes alle nuværende ansatte. Fabrikken står for hele batteriernes livscyklus fra at skaffe råmaterialer til at genbruge gamle battericeller.

Alle fabrikker bliver bygget efter samme standard, så de kan være fleksible og hurtigt tilpasse sig til nye teknologier. Hver fabrik får sin strøm fra bæredygtige kilder og køres via genbrug i et lukket kredsløb.

Se også: Nyheder om elbiler