Xiaomis konkurrent til Tesla Model 3 dukket op på billeder
Efter sigende skal den kinesiske smartphoneproducent Xiaomi være i gang med at udvikle to elektriske biler, hvor den første af de to skal tage konkurrencen op med Teslas Model 3 sedan.
De første billeder er begyndt at dukke op på det kinesiske sociale medie Weibo, dog afslører de ikke så meget. Der er dog kommet nogle detaljer.
Den første model bærer kodenavnet Modena og skal være større og stærkere end Tesla-modellen. Prisen siges at lande på samme niveau som XPengs P7. Herhjemme koster P7 fra 420.000 kroner.
Se også: Test af elbiler
Kan få pris fra godt 400.000 kroner
Ifølge rygterne har Xiaomi to versioner af bilen. Den ene ligger på en pris mellem 38.000 og 43.600 dollars, mens den anden ligger på en startpris omkring 51.600 dollars. Med den slags priser kan vi godt sætte næsen op efter det prisniveau, som P7 har i Danmark – hvis den altså kommer til Danmark.
Den billigere af de to forventes at have et standard 400V BYD litiumjernfosfat-batteri og er målrettet den almindelige forbruger. Den har også en række sensorer udviklet i samarbejde med det tyske selskab Continental, blandt andet kameraer og fem mmWave-radarer i stil med dem 2021 Li Auto Li ONE bruger.
Den dyrere variant skal bygges på en højspændings 800V arkitektur og skal have et Oilin Battery fra CATL. Det batteri kan lades fra 0-80 procent på blot 15 minutter. Den får desuden en Orin X-processor fra Nvidia, samt LiDAR og algoritmer udviklet af Xiaomi.
Begge biler har Qualcomm 8295-processorer med i bilen. Den processor får sin debut i Jidu ROBO-01 senere på året.
Se også: Find forsikring til elbiler
Le Mans klar i 2025
Xiaomis anden elektriske bil har kodenavnet Le Mans, og skal rulle ud på gaderne i 2025. Med ombord har den tre motorer med selskabets egen kontrolsoftware.
Den skal bygges på samme platform som den første.
Se også: Alt du skal vide om elbiler
Vil investere 11,5 milliarder dollars i elbiler
I marts 2021 annoncerede Xiaomi, at de var på vej ind i bilindustrien i kategorien for selvkørende biler med en første investering på 1,5 milliarder dollars, samt planer om yderligere investeringer på 10 milliarder dollars de kommende ti år.
Selskabet indgik en aftale med Beijing Economic and Technological Development Area Management Committee i november 2021 om at bygge en fabrik med kapacitet til at bygge 300.000 biler om året i Yizhuang, samt hovedkvarter for selskabets afdeling for selvkørende biler, salg og R&D.
Fabrikken bliver bygget af to omgange, med en årlig kapacitet på 150.000 biler i hver. Masseproduktionen forventes at gå i gang i 2024.