Xpeng vil bygge elbiler i Europa

For at undgå EU's forhøjede toldsatser på kinesisk producerede elbiler vil Xpeng producere sine elbiler i et EU-land med ”relativt lave arbejdsrisici”.

Xpeng vil bygge elbiler i Europa

Xpeng er på udkig efter et sted i EU, hvor producenten kan fremstille sine elbiler. Det sker i et forsøg på at afbøde de økonomiske konsekvenser af EU’s forhøjede toldafgifter ved import af elbiler produceret i Kina.

Se også: Se Xpengs udvalg af elbiler i Danmark

Leder efter land i EU med “lave arbejdsrisici”

I et interview med Bloomberg afslører Xpengs direktør He Xiaopeng, at producenten er i gang med at vælge et sted i EU som led i sin fremtidige plan om at gøre produktionen mere lokal.

Xpeng har endnu ikke sat navn på, hvilket land det kan være, men producenten skulle være på udkig efter et EU-land med ”relativt lave arbejdsrisici”, forklarer direktøren. Han afslører også, at Xpengs ”overskud fra nogle europæiske lande vil blive reduceret efter toldforhøjelsen”.

Det vides heller ikke, hvilken eller hvilke elbiler der vil blive fremstillet i Europa. Xpeng sælger i dag modellerne sedanen P7 og SUV’erne G6 og G9 i Danmark.

Se også: Sammenlign alle elbiler i Danmark på pris og kvalitet

Vil også bygge datacenter i Europa

Xpeng har også planer om at oprette et stort datacenter i Europa med henblik på at kunne indsamle data fra førerassistentfunktionerne i de Xpeng-elbiler, der kører i Europa.

Xpeng ser sin ekspertise inden for kunstig intelligens og avancerede assisterede kørefunktioner som en hjælp til at komme ind i Europa.

Det er en af grundene til, at de er nødt til at oprette et stort datacenter her, før de kan introducere disse funktioner, oplyser He Xiaopeng.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

EU er ikke Xpengs eneste hovedpine

EU’s hævede toldsatser ligger på mellem 9 og 36,3 procent i tillæg til de 10 procent told, der allerede er på elbiler fra Kina. Toldsatserne træder i kraft i slutningen af oktober.

Hvis Xpeng etablerer en produktion i Europa, vil producenten slutte sig til den voksende række af kinesiske elbilproducenter såsom BYD, Chery og Zeekr, der ønsker at flytte dele af produktionen fra Kina for at minimere de økonomiske konsekvenser af EU’s øgede toldsatser.

Xpeng vil blive pålagt en ekstra told på 21,3 procent og har også andre problemer at forholde sig til end EU. I hjemlandet døjer producenten med et lunkent salg, tvister om produktplanlægning og en langvarig priskrig på det kinesiske marked. Xpengs aktiekurs er således mere end halveret siden januar.

I første halvår af 2024 leverede Xpeng omkring 50.000 elbiler, hvilket kun er omkring en femtedel af BYD’s månedlige salg.

Godt nok overgik Xpengs leveringsprognose for indeværende kvartal analytikernes forventninger, men omsætningen ligger langt under forventningerne ifølge den seneste kvartalsrapport.

Et lyspunkt for Xpeng er dog selskabets samarbejde med Volkswagen, hvor hundredvis af Volkswagens medarbejdere nu arbejder i Xpengs hovedkontor i Guangzhou i Kina.

Vi anbefaler:
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Se hvilke elbiler der kommer i 2024, 2025 og 2026
Danmarks billigste elbiler