Rækkevidde-test: Holder oplyst rækkevidde på elbiler?
Kan man regne med den oplyste rækkevidde på en elbil eller hvad kan man forvente? Det engelske bilmagasin What Car? har testet, hvor lang den virkelige rækkevidde er for en række populære elektriske biler.
Se også: Nyheder om elbiler
Sådan foregik rækkevidde-testen for elbilerne
Med i testen er ti af de nyeste elektriske biler:
- Cupra Born (58 kWh V3)
- Volvo XC40 (Recharge Single Motor)
- MG ZS EV (Long Range SE)
- Kia Niro EV
- BMW iX3 (M Sport Pro)
- Kia EV6 (RWD GT)
- VW ID.5 (Pro Performance Style)
- Tesla Model 3 (Long Range)
- Tesla Model Y (Long Range)
- BMW i4 (eDrive40 M Sport)
I testen er brugt en lukket rute uden anden trafik, der generer. Ruten var omkring 24 kilometer lang med en del på omkring tre kilometer med stop-og-kør kørsel for at simulere bykørsel, omkring 6,5 kilometer med konstant kørsel med 80 km/t og knap 13 kilometer med konstant kørsel med 112 km/t. Ruten blev kørt igen og igen, indtil bilerne løb tør for batteri.
Vi skal heller ikke glemme, at alle bilerne havde aircondition indstillet til 21 grader under hele testen.
Bilerne blev ladet helt op dagen, inden testen og stod samme sted over natten. Den følgende morgen blev alle bilerne gået igennem, og man tjekkede batterierne for at sikre sig en 100 procent ladning ved testens begyndelse.
Sådan klarede elbilerne sig
Ingen af bilerne kom op på den officielle rækkevidde, men visse af dem var alligevel ret tæt på. Her er resultaterne.
Elbil | Batteristørrelse | WLTP rækkevidde | Testet rækkevidde |
Difference | Effektivitet |
---|---|---|---|---|---|
Cupra Born 58 | 58 kWh | 400 km | 352 km | 12.0% | 6.1 km/kWh |
Volvo XC40 Recharge | 67 kWh | 423 km | 363 km | 13.7% | 5.4 km/kWh |
MG ZS EV | 68.3 kWh | 439 km | 395 km | 9.7% | 5.8 km/kWh |
Kia Niro EV | 64.8 kWh | 458 km | 407 km | 10.9% | 6.2 km/kWh |
BMW iX3 | 74 kWh | 453 km | 407 km | 10.2% | 5.4 km/kWh |
Kia EV6 | 77.4 kWh | 527 km | 447 km | 15.2% | 5.8 km/kWh |
VW ID.5 | 77 kWH | 506 km | 452 km | 10.5% | 5.9 km/kWh |
Tesla Model 3 | 70 kWh | 579 km | 471 km | 18.6% | 6.7 km/kWh |
Tesla Model Y | 75 kWH | 532 km | 489 km | 8.1% | 6.6 km/kWh |
BMW i4 | 80.7 kWh | 555 km | 508 km | 8.2% | 6.2 km/kWh |
BMW iX4 Drive40 klarede sig længst med 508 kilometer, hvilket er kun 8,2 procent mindre end den påståede WLTP-rækkevidde.
Men det er Tesla Model 3 Long Range, der kom op i den højeste effektivitet på 6,7 km/kWh. Hvis den havde et batteri på samme størrelse som BMW’en, kunne den have kørt 543 kilometer.
Alle bilerne i testen havde en rimelig rækkevidde, selv den med mindst batteri, Cupra Born, klarede over 320 kilometer, hvilket formentlig rækker til dagligt brug frem og tilbage til arbejdet for langt de fleste, og en længere tur nu og da.
Billig elbil med lang rækkevidde
Den billigste, MG ZS EV Long Range, der koster fra 265.000 kroner, klarede hele 395 kilometer og giver dermed også det bedste resultat for pengene.
De fleste af bilerne ligger 8-12 procent under oplyst rækkevidde, bedst og værst er Tesla. Tesla Model 3 ligger således over 18 procent under den oplyste rækkevidde, mens Tesla Model Y ligger cirka 8 procent under.
Se også: Test af elbiler