Salget af tablets falder fortsat – Apple klarer sig bedst

Apple var ikke kun den største mobilproducent i 2023. Apple solgte også suverænt flest tablets, og modsat mange andre oplevede producenten fremgang i salget.

Salget af tablets falder fortsat – Apple klarer sig bedst

Det globale salg af tablets faldt med 10 procent i 2023 sammenlignet med 2022, viser nye tal fra analyseinstituttet Canalys. I løbet af 2023 blev der i alt solgt 135,3 millioner tablets.

Læs også: Apple er nu verdens største mobilproducent

Apple er suverænt størst – og oplever fremgang

Apple klarer sig som forventet stadig bedst med hele 40 procent af markedet, hvilket svarer til 54 millioner enheder. Apples markedsandel forblev den samme som i 2022, hvor de havde 40,4 procent af markedet. Dermed var Apple både verdens største mobil- og tabletproducent i 2023.

Samsung ligger nummer to, og også sydkoreanerne har stort set samme andel af markedet som året før med 19 procent. Det svarer til til 25,6 millioner solgte tablets i 2023. I 2022 havde Samsung en markedsandel på 19,3 procent.

Mærke 2023 2022 Ændring
Apple 54,0 mio. (40,0 %) 60,8 mio. (40,4 %) -11 %
Samsung 25,7 mio. (19,0 %) 29,0 mio. (19,3 %) -11,5 %
Lenovo 9,3 mio. (6,9 %) 11,6 mio. (7,7 %) -19,4 %
Huawei 8,3 mio. (6,1 %) 6,3 mio. (4,2 %) 32,1 %
Amazon 7,8 mio. (5,8 %) 13,6 mio. (9,1 %) -42,9 %
Andre 30,1 mio. (22,3 %) 29,4 mio. (19,5 %) 2,5 %
I alt 132,3 mio. (100,0 %) 150,8 mio. (100 %) -10,3 %

På tredjepladsen finder vi Lenovo med 6,9 procent af tabletmarkedet, eller det der svarer til 9,3 millioner solgte tablets. Det er en nedgang fra 7,7 procent i forhold til selskabets markedsandel i 2022. Derefter har vi Huawei med 6,1 procent af markedet, hvilket svarer til 8,3 millioner enheder. Sidst i top-5 ligger Amazon med 5,8 procent af tabletmarkedet eller 7,7 millioner solgte enheder.

Amazon har oplevet det største fald i markedsandel i forhold til året før. I 2022 havde den amerikanske techgigant 9,1 procent af markedet. Det eneste mærke, der har oplevet vækst af de fem i top-5, er Huawei. I 2022 var deres markedsandel blot 4,2 procent.

Læs også: Disse Samsung-telefoner og -tablets har fået Android 14

Huawei gik frem i fjerde kvartal

I fjerde kvartal af 2023 snuppede Huawei tredjepladsen foran Lenovo, men ellers er top-5 den samme. Apple solgte 14,8 millioner enheder fra oktober til december, hvilket svarer til 39,2 procent af markedet.

Samsung havde 18 procent af markedet med 6,8 millioner solgte tablets i årets sidste kvartal. Huawei solgte 2,8 millioner tablets, mens Lenovo solgte 2,6 millioner. Amazon på femtepladsen solgte to millioner tablets.

Sammenlignet med fjerde kvartal 2022 er det kun Huawei og Lenovo, der har oplevet vækst – hele 95,4 procent for Huawei og 14,9 procent for Lenovo.

Apples salg faldt med 24 procent, mens Samsung oplevede et fald på 10 procent og Amazon på 43,9 procent. Generelt faldt salget af tablets i fjerde kvartal med 11 procent til 37,8 millioner enheder sammenlignet med samme kvartal året forinden.

Foldbare tablets bidrager til fremgang i 2024

Ifølge markedsanalytikere fra Canalys er det Kina og Indien, der har ført an i salget, mens der er tale om stagnation i resten af verden. Interessant nok mener analytikerne, at tabletmarkedet kommer til at klare sig bedre i år. Det skyldes først og fremmest ”sundere lagerbeholdninger og bedre muligheder for salg til myndigheder og kommercielle segmenter.”

Derudover mener Canalys, at man i år vil se ”et større fokus” på foldbare tablets. Salget af dem kommer dog formentlig at være begrænset – først og fremmest på grund af de forventede høje priser.

Læs også: Samsung lancerer Galaxy Tab A9: Nye prisbillige tablets