Det kinesiske smartphonemarked ramt af nedgang

Salget af smartphones i Kina kan blive det dårligste i ti år, spår analytikere, men Apple har formået at løfte iPhone-salget i landet massivt.

Det kinesiske smartphonemarked ramt af nedgang

Canalys mener, at smartphonesalget fortsat vil være dårligt i Kina i andet halvår af 2022 efter at have indkasseret en tocifret nedgang i andet kvartal.

Salget faldt med ti procent i forhold til året før til et totalt salg på 67,4 millioner enheder.

Se også: Anmeldelse af smartphones

Dårligste salg siden 2012

Canalys mener, at årets totale salg kan havne under 300 millioner enheder, hvilket er det dårligste salg siden 2012.

Analytiker Toby Zhu forklarer, at kinesiske forbrugere holder igen med at bruge penge på smartphones, og kollegaen Amber Liu bemærker, at udsigterne for tredje og fjerde kvartal ikke er gode.

Zhu tilføjer, at strenge lockdowns på grund af Covid-19 i de store byer har gjort frygten for økonomisk nedgang større, så kunderne er bekymrede for faldende indtægter og for at blive arbejdsløse.

Se også: De bedste billige telefoner

Stor fremgang for Apple

Honor solgte 13 millioner enheder, en stigning på 88 procent og ligger dermed nummer to med 19 procent af markedet. Vivo indtager førstepladsen med en markedsandel på 20 procent, trods en nedgang på 28 procent til 13,2 millioner enheder.

Oppos salg faldt med 30 procent til 11,8 millioner og dermed en tredjeplads og en markedsandel på 18 procent til Oppo. Xiaomi ligger nummer fire i andet kvartal med en markedsandel på 16 procent efter en nedgang på 16 procent til 11,8 millioner.

Apple går derimod frem med 25 procent og solgte dermed 9,9 millioner enheder og har en markedsandel på 15 procent.